Vanuit oogpunt van efficiency en effectiviteit werken de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland sinds 2010 samen bij het concessie- en contractmanagement; OV-Oost beheert alle concessies binnen Oost-Nederland. Professioneel concessiemanagement draagt bij aan een goede uitvoeringskwaliteit van het openbaar vervoer en de gewenste doorontwikkeling tijdens de concessieperiode.
Het OV-deel van de Regiotaxi komt voor West-Overijssel per 1 januari 2017 en voor Twente per 1 juli 2017 te vervallen. Daarmee stopt ook het contractbeheer door OV-oost. De gemeenten in Overijssel werken aan toekomstige vervoerssystemen voor vraagafhankelijk vervoer, gericht op leerlingen, Wmo en dagbestedingsvervoer. Tegelijkertijd kijken we met gemeenten en vervoerders naar alternatieven voor het openbaar vervoer. OV-oost beheert in 2017 de volgende Overijsselse concessies:
- Bus Midden Overijssel (zie [prestatie 4.2.1]).
- Bus IJsselmond (zie [prestatie 4.2.1]).
- Spoor Vechtdallijnen (zie [prestatie 4.2.5]).
- Spoor Zwolle Enschede (zie [prestatie 4.2.6]).
- Spoor Zwolle Kampen (zie [prestatie 4.2.7]).
- Bus / Spoor Twente.
- Spoor Enschede-Gronau - Munster.
- Spoor Hengelo-Bielefeld (start december 2017).