De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daarvoor geeft en de verordening ex artikel 217 Provinciewet, waarin door Provinciale Staten op d.d. 13 december 2017 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.
Overzicht van baten en lasten
Inleiding
Overzicht
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Getoetst wordt of de uitvoering van de begroting heeft plaatsgevonden binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting. Voor onze provincie vindt deze toetsing plaats op kerntaakniveau. Per kerntaak wordt beoordeeld of de gerealiseerde lasten binnen het bedrag van de begrote lasten voor de betreffende kerntaak zijn gebleven.
In 2017 voldoen wij aan het begrotingscriterium. Er heeft geen overschrijding plaatsgevonden van de begrote lasten per kerntaak.
Onderstaand is ter nadere uitwerking van dit thema een beschrijving opgenomen van de verschillende soorten begrotingsoverschrijdingen die worden onderscheiden. Daarbij wordt ook aangegeven hoe dergelijke overschrijdingen worden meegenomen in de beoordeling van de jaarrekening door de accountant.
Omschrijving | Rechtmatig althans telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
1. | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | * | |
2. | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie)regeling. | * | |
3. | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | * | |
4. | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd | * | |
5. | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend | * | |
6. | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt | ||
6a. | Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | * | |
6b. | Geconstateerd na verantwoordingsjaar | * | |
7. | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas | ||
7a. | Jaar van investeren | * | |
7b. | Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | * |
Budgetafwijkingen die weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven, maar
waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q. activiteiten
zijn ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling was aangegeven
en die niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een aparte categorie
“begrotingsoverschrijdingen”. Het gaat hier om afwijkingen van beoogde prestaties en
niet om financiële budgetafwijkingen c.q. niet financiële informatie die de accountant
soms wel waarneemt, maar waar hij niet standaard op toetst. Indien de accountant
deze vorm van onrechtmatigheid waarneemt heeft dit geen gevolgen voor de strekking
van de accountantsverklaring. Wel zal de accountant deze waarnemingen opnemen in
zijn verslag van bevindingen.
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkeringen
De afwijking van € 6,5 miljoen wordt veroorzaakt door de mutaties in de decembercirculaire (€ 7,0 miljoen) en de afrekening van 2016 van -/- € 0,5 miljoen. De afwijking in de algemene uitkering is ongeveer -/- € 0,1 miljoen. In de decembercirculaire is een aantal wijzigingen met betrekking tot de decentralisatie- en integratie-uitkeringen aangekondigd. Het gaat hierbij om incidentele bijdragen van het Rijk voor bepaalde doelen. Het totaal hiervan is € 7,1 miljoen.
- De provincies ontvangen in 2017 aanvullend € 12,6 miljoen euro voor MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT). Voor Overijssel komt dit neer op € 680.000.
- De provincies ontvangen een aanvullend bedrag van € 4,3 miljoen voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen. Voor Overijssel komt dit neer op € 761.016.
- In het kader van het programma Beter Benutten ontvangt Overijssel een aanvullende bijdrage van € 50.000.
- De provincie Overijssel ontvangt een bijdrage van € 5,5 miljoen voor de aanpak van de meest urgente asbestproblematiek in de gemeente Hof van Twente.
- Overijssel ontvangt voor het programma Jong Leren Eten € 50.000, dit is bedoeld voor het ondernemen van netwerkactiviteiten.
- Overijssel ontvangt € 41.000 voor de ontwikkeling van een strategie gericht op het creëren van draagvlak en regionale samenwerking voor het opzetten van de nieuwe governance Nedersaksen.
Lokale heffingen
Dit betreft alleen de motorrijtuigenbelasting. De hier verantwoorde baten zijn gebaseerd op de cijfers van de Belastingdienst, die deze vaststelt via een landelijk geldende systematiek. Voor meer informatie wordt u verwezen naar de paragraaf “Provinciale heffingen”. De overige heffingen worden financieel verantwoord onder de verschillende kerntaken.
Dividend
De afwijking op de baten van € 3,2 miljoen is veroorzaakt door hogere dividenden van Enexis (€ 2,5 miljoen), CSV Amsterdam (€ 0,4 miljoen), Verkoop Vennootschap (€ 0,2 miljoen) en CBL Venootschap (€ 0,1 miljoen).
Overige algemene dekkingsmiddelen
Het eerste onderdeel van deze post betreft de nog te verwachten investeringskosten en andere transitiekosten van de decentralisatie WABO / RUD. Hiervoor was een reservering van € 0,4 miljoen opgenomen, welke niet is gerealiseerd. Voor deze bijdrage aan het resultaat is een resultaatbestemmingsvoorstel ingediend.
Het tweede onderdeel betreft een administratieve correctie inzake de toedeling van de personeelsgebonden kosten over de kerntaken van € 0,8 miljoen, welke via de toerekening van de personeelsgebonden kosten is gerealiseerd.
Het laatste onderdeel van deze post betreft correcties op de lasten van voorgaande jaren, waarvoor een meevaller van € 1,0 miljoen geraamd was. In 2017 bedroegen de correcties uiteindelijk € 4,9 miljoen, bestaande uit circa 400 posten.
Voor € 2,0 miljoen wordt dit bedrag veroorzaakt door vrijval uit de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur. Aan de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur hebben wij in 2016 en 2017 een aantal incidentele toevoegingen gedaan. Op basis van een nadere duiding van de financiële verslagleggingsvoorschriften voor de provincies door de commissie BBV zijn dergelijke incidentele toevoegingen niet toegestaan. Dit wordt met deze vrijval gecorrigeerd. De vrijvallende middelen waren bestemd voor toekomstig onderhoud. In 2018 leggen wij u de geactualiseerde nota Beheer en onderhoud kapitaalgoederen (beheerplan) ter besluitvorming voor. In dat kader vindt ook een actualisatie plaats van de benodigde jaarlijkse toevoeging aan de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur, voor de dekking van de toekomstige beheer- en onderhoudslasten.
De afwijking ten opzichte van de raming en de bijdrage aan het resultaat bedraagt daarmee € 3,9 miljoen.
Onvoorzien
In 2017 is het niet noodzakelijk geweest het bedrag voor Onvoorzien te benutten.
Reserves per kerntaak
Informatie van Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
bedragen x € 1 | J. Osinga | R. Wiggers |
---|---|---|
Functiegegevens | Secretaris / Algemeen Directeur | Statengriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2017 | 1/1-31/12 | 1/1 - 31/12 |
Deeltijdfactor in fte | 1,0 | 0,8 |
Gewezen topfunctionaris? | nee | nee |
(Fictieve) dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 144.932 | 76.484 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 18.169 | 11.653 |
Subtotaal | 163.101 | 88.137 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 181.000 | 144.800 |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag | N.v.t | N.v.t |
Totale bezoldiging | 163.101 | 88.137 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2016 | Bezoldiging | |
Aanvang en einde functievervulling in 2016 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 |
Deeltijdfactor 2016 in fte | 1,0 | 0,8 |
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 143.426 | 73.928 |
Beloning betaalbaar op termijn | 14.937 | 10.277 |
Totale bezoldiging 2016 | 158.363 | 84.205 |
Ten opzichte van de Jaarrekening 2016 zijn de bedragen zoals vermeld bij Beloning betaalbaar op termijn voor de secretaris en Statengriffier verlaagd met respectievelijk € 1.306 en € 665. Het betreft een administratieve correctie.
Hertoetsing van de gecorrigeerde cijfers aan de destijds toepasselijke normen heeft niet geleid tot onverschuldigde betalingen.
Rest
Overzicht van baten en lasten
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daarvoor geeft en de verordening ex artikel 217 Provinciewet, waarin door Provinciale Staten op d.d. 13 december 2017 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.
Algemene grondslagen
Waardering van passiva en activa alsmede de bepaling van het resultaat vinden in principe plaats op basis van historische kosten. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben, onverschillig of zij tot inkomsten of uitgaven in dat jaar hebben geleid. Baten en lasten, waaronder ook begrepen de heffing van de vennootschapsbelasting, worden daarbij verantwoord tot hun brutobedrag.
Bij verleende opdrachten worden de lasten verantwoord naar rato van de geleverde prestatie. Subsidies worden in de regel als last verantwoord in het boekjaar waarin de beschikking verzonden is, tenzij één van de in de verordening opgesomde uitzonderingsregels van toepassing is.
Tenzij anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
Overzicht van baten en lasten
saldo rekening 2016 | saldo primitief 2017 | saldo begroot actueel 2017 | saldo rekening 2017 | saldo 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Kerntaak 1 | -16.182 | -8.021 | -14.203 | -8.302 | -5.901 |
Kerntaak 2 | -40.998 | -26.558 | -42.178 | -32.635 | -9.543 |
Kerntaak 3 | -39.367 | -40.844 | -49.989 | -45.877 | -4.112 |
Kerntaak 4 | -134.828 | -147.760 | -150.878 | -136.136 | -14.741 |
Kerntaak 5 | -2.308 | -44.848 | -47.779 | -42.070 | -5.709 |
Kerntaak 6 | -16.718 | -15.847 | -17.134 | -16.825 | -309 |
Kerntaak 7 | -24.340 | -16.725 | -17.945 | -15.635 | -2.310 |
Kerntaak 8 | -41.081 | -48.568 | -47.180 | -16.824 | -30.357 |
Kerntaak 9 | -5.014 | -5.205 | -5.205 | -3.617 | -1.588 |
Subtotaal kerntaken | -320.836 | -354.378 | -392.493 | -317.922 | -74.571 |
Overhead (Kerntaak 10) (i) | 1.795 | -43.084 | -42.909 | -37.868 | -5.042 |
Onvoorzien (i) | -250 | -250 | -250 | ||
Algemene dekkingsmiddelen (i) | 413.047 | 354.567 | 384.005 | 400.177 | -16.171 |
Heffing vennootschapsbelasting (i) | |||||
Totaal saldo van baten en lasten | 94.007 | -43.145 | -51.647 | 44.387 | -96.034 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | -32.095 | 43.145 | 51.647 | 14.514 | 37.133 |
Resultaat | 61.912 | 0 | 58.901 | -58.901 | |
saldo rekening 2016 | saldo primitief 2017 | saldo begroot actueel 2017 | saldo rekening 2017 | saldo 2017 | |
Algemene uitkeringen | 212.050 | 195.589 | 221.606 | 228.120 | -6.513 |
Lokale heffingen | 104.650 | 105.000 | 106.700 | 108.042 | -1.342 |
Dividend | 55.765 | 27.804 | 29.548 | 32.816 | -3.268 |
Saldo financieringsfunctie | 29.385 | 24.074 | 26.301 | 26.292 | 9 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | |||||
kerntaakgebonden reserves | 11.197 | 2.100 | -150 | 4.907 | -5.057 |
niet kerntaakgebonden reserves | -29.323 | ||||
Totaal | 383.724 | 354.567 | 384.005 | 400.177 | -16.171 |
baten rekening 2016 | lasten rekening 2016 | saldo rekening 2016 | baten primitief 2017 | lasten primitief 2017 | saldo primitief 2017 | baten begroot actueel 2017 | lasten begroot actueel 2017 | saldo begroot actueel 2017 | baten rekening 2017 | lasten rekening 2017 | saldo rekening 2017 | saldo baten rekening 2017 | saldo lasten rekening 2017 | saldo rekening 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten kerntaak | 110.974 | 430.014 | -319.041 | 35.227 | 432.689 | -397.462 | 42.829 | 478.231 | -435.402 | 72.161 | 427.951 | -355.790 | -29.332 | 50.281 | -79.612 |
01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer | 2.220 | 18.401 | -16.182 | 1.827 | 9.848 | -8.021 | 2.373 | 16.576 | -14.203 | 2.160 | 10.462 | -8.302 | 213 | 6.114 | -5.901 |
02. Milieu en energie | 3.672 | 44.670 | -40.998 | 1.268 | 27.827 | -26.558 | 2.216 | 44.394 | -42.178 | 2.810 | 35.445 | -32.635 | -594 | 8.949 | -9.543 |
03. Vitaal platteland | 1.319 | 40.685 | -39.367 | 959 | 41.803 | -40.844 | 1.053 | 51.042 | -49.989 | 760 | 46.637 | -45.877 | 293 | 4.405 | -4.112 |
04. Mobiliteit | 82.404 | 217.232 | -134.828 | 25.507 | 173.268 | -147.760 | 31.051 | 181.928 | -150.878 | 35.018 | 171.154 | -136.136 | -3.967 | 10.774 | -14.741 |
05. Regionale economie | -1.691 | 617 | -2.308 | 63 | 44.911 | -44.848 | 63 | 47.842 | -47.779 | 219 | 42.289 | -42.070 | -156 | 5.553 | -5.709 |
06. Culturele infrastructuur en monumentenzorg | 16.718 | -16.718 | 15.847 | -15.847 | 17.134 | -17.134 | 16.825 | -16.825 | 309 | -309 | |||||
07. Kwaliteit openbaar bestuur | 264 | 24.605 | -24.340 | 119 | 16.845 | -16.725 | 131 | 18.077 | -17.945 | 177 | 15.812 | -15.635 | -46 | 2.264 | -2.310 |
08. Gebiedsontwikkelingen | 21.574 | 62.654 | -41.081 | 4.467 | 53.035 | -48.568 | 4.927 | 52.107 | -47.180 | 30.229 | 47.053 | -16.824 | -25.302 | 5.055 | -30.357 |
09. Sociale kwaliteit | 5.014 | -5.014 | 5.205 | -5.205 | 5.205 | -5.205 | 3.617 | -3.617 | 1.588 | -1.588 | |||||
10. Bedrijfsvoering | 1.212 | -583 | 1.795 | 1.016 | 44.100 | -43.084 | 1.016 | 43.925 | -42.909 | 789 | 38.656 | -37.868 | 227 | 5.269 | -5.042 |
saldo algemene dekkingsmiddelen | 396.681 | -16.366 | 413.047 | 359.738 | 5.421 | 354.317 | 389.801 | 6.046 | 383.755 | 401.069 | 892 | 400.177 | -11.268 | 5.154 | -16.421 |
Algemene dekkingsmiddelen | 396.681 | -16.366 | 413.047 | 359.738 | 5.171 | 354.567 | 389.801 | 5.796 | 384.005 | 401.069 | 892 | 400.177 | -11.268 | 4.904 | -16.171 |
Onvoorzien | 250 | -250 | 250 | -250 | 250 | -250 | |||||||||
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | 724.550 | 756.645 | -32.095 | 434.162 | 391.017 | 43.145 | 671.994 | 620.347 | 51.647 | 634.456 | 619.942 | 14.514 | 37.538 | 405 | 37.133 |
Mutaties reserves per kerntaak | 232.426 | 235.197 | -2.771 | 400.148 | 25.934 | 374.215 | 516.001 | 355.900 | 160.101 | 478.464 | 355.496 | 122.968 | 37.538 | 405 | 37.133 |
Mutaties reserves niet kerntaak gebonden | 492.124 | 521.448 | -29.323 | 34.014 | 365.083 | -331.070 | 155.992 | 264.446 | -108.454 | 155.992 | 264.447 | -108.455 | |||
het gerealiseerde resultaat | 1.232.205 | 1.170.292 | 61.912 | 829.127 | 829.127 | 1.104.624 | 1.104.624 | 1.107.686 | 1.048.785 | 58.901 | -3.062 | 55.839 | -58.901 | ||
controle regel | 1.232.205 | 1.232.204 | 61.912 | 829.127 | 829.127 | 1.104.624 | 1.104.624 | 1.107.686 | 1.107.686 | -3.062 | -3.062 | ||||
58.901 | -58.901 | -58.901 | 58.901 | ||||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | 396.681 | -16.366 | 413.047 | 359.738 | 5.171 | 354.567 | 389.801 | 5.796 | 384.005 | 401.069 | 892 | 400.177 | -11.268 | 4.904 | -16.171 |
Algemene uitkeringen | 212.050 | 212.050 | 195.589 | 195.589 | 221.606 | 221.606 | 228.120 | 228.120 | -6.513 | -6.513 | |||||
Lokale heffingen | 104.650 | 104.650 | 105.000 | 105.000 | 106.700 | 106.700 | 108.042 | 108.042 | -1.342 | -1.342 | |||||
Dividend | 40.280 | -15.485 | 55.765 | 27.864 | 60 | 27.804 | 29.543 | -5 | 29.548 | 32.810 | -7 | 32.816 | -3.267 | 2 | -3.268 |
Saldo financieringsfunctie | 39.701 | 10.316 | 29.385 | 31.285 | 7.211 | 24.074 | 33.452 | 7.151 | 26.301 | 33.447 | 7.155 | 26.292 | 5 | -4 | 9 |
Overige financiële middelen | |||||||||||||||
Overige algemene dekkingsmiddelen | -11.197 | 11.197 | -2.100 | 2.100 | -1.500 | -1.350 | -150 | -1.349 | -6.256 | 4.907 | -151 | 4.906 | -5.057 | ||
Reserves op kerntaken | 232.426 | 235.197 | -2.771 | 400.148 | 25.934 | 374.215 | 516.001 | 355.900 | 160.101 | 478.464 | 355.496 | 122.968 | 37.538 | 405 | 37.133 |
Reserve dekking kapitaallasten activa | 246.854 | -246.854 | 246.854 | -246.854 | |||||||||||
Reserve Verkeer en Vervoer | 1.443 | 1.443 | 2.496 | 2.496 | 5.382 | 5.382 | 5.370 | 5.370 | 12 | 12 | |||||
Reserve Verkeer en Vervoer | 33.813 | 33.813 | 408 | -408 | 12 | 12 | -12 | 408 | -420 | ||||||
Reserve Europese programma's | 9.934 | 27.600 | -17.666 | 12.989 | 4.000 | 8.989 | 12.989 | 4.000 | 8.989 | 6.653 | 4.000 | 2.653 | 6.335 | 6.335 | |
Reserve Reconstructie | 160 | 160 | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||
Reserve Provinciale infrastructuur | 885 | 250 | 635 | 19.338 | 280 | 19.058 | 21.607 | 280 | 21.327 | 21.590 | 283 | 21.307 | 17 | -3 | 19 |
Reserve Waterwegen | 441 | 205 | 236 | 194 | -194 | 194 | -194 | 194 | -194 | ||||||
Reserve afrekening pMJP / ILG | 1.218 | 1.218 | 400 | 400 | 700 | 984 | -284 | 700 | 984 | -284 | |||||
Reserve energiebesparing | 3.132 | 3.132 | 810 | 810 | 810 | 810 | 1 | 1 | |||||||
Reserve herstructurering bedrijventerreinen | 9.555 | 9.555 | 9.555 | 9.555 | |||||||||||
Reserve Bodemsanering | 11.954 | 17.649 | -5.695 | 17.157 | 9.193 | 7.964 | 22.765 | 9.193 | 13.572 | 17.891 | 9.193 | 8.698 | 4.874 | 4.874 | |
Reserve ISV-3 | 470 | 470 | |||||||||||||
Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk | 47.231 | 3.342 | 43.889 | 63.217 | 63.217 | 75.442 | 5.434 | 70.008 | 68.317 | 5.434 | 62.883 | 7.125 | 7.125 | ||
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | 121.743 | 186.150 | -64.407 | 284.551 | 12.266 | 272.285 | 364.145 | 88.553 | 275.592 | 344.959 | 88.553 | 256.406 | 19.186 | 19.186 | |
Reserve risicobeheersing RBT | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 |
Groep | Naam | baten_rekening2016 | lasten_rekening2016 | saldo_rekening2016 | baten_primitief2017 | lasten_primitief2017 | saldo_primitief2017 | baten_begroot_ actueel2017 | lasten_begroot_ actueel2017 | saldo_begroot_ actueel2017 | baten_rekening2017 | lasten_rekening2017 | saldo_rekening2017 | saldo_ baten_ rekening2017 | saldo_lasten_ rekening2017 | verschil_saldo2017 | ExterneCode | Definities |
Saldo baten en lasten kerntaak | 01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer | 2220 | 18401 | -16182 | 1827 | 9848 | -8021 | 2373 | 16576 | -14203 | 2160 | 10462 | -8302 | 213 | 6114 | -5901 | 1 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 02. Milieu en energie | 3672 | 44670 | -40998 | 1268 | 27827 | -26558 | 2216 | 44394 | -42178 | 2810 | 35445 | -32635 | -594 | 8949 | -9543 | 2 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 03. Vitaal platteland | 1319 | 40685 | -39367 | 959 | 41803 | -40844 | 1053 | 51042 | -49989 | 760 | 46637 | -45877 | 293 | 4405 | -4112 | 3 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 04. Mobiliteit | 82404 | 217232 | -134828 | 25507 | 173268 | -147760 | 31051 | 181928 | -150878 | 35018 | 171154 | -136136 | -3967 | 10774 | -14741 | 4 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 05. Regionale economie | -1691 | 617 | -2308 | 63 | 44911 | -44848 | 63 | 47842 | -47779 | 219 | 42289 | -42070 | -156 | 5553 | -5709 | 5 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 06. Culturele infrastructuur en monumentenzorg | 0 | 16718 | -16718 | 0 | 15847 | -15847 | 0 | 17134 | -17134 | 0 | 16825 | -16825 | 0 | 309 | -309 | 6 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 07. Kwaliteit openbaar bestuur | 264 | 24605 | -24340 | 119 | 16845 | -16725 | 131 | 18077 | -17945 | 177 | 15812 | -15635 | -46 | 2264 | -2310 | 7 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 08. Gebiedsontwikkelingen | 21574 | 62654 | -41081 | 4467 | 53035 | -48568 | 4927 | 52107 | -47180 | 30229 | 47053 | -16824 | -25302 | 5055 | -30357 | 8 | |
Saldo baten en lasten kerntaak | 09. Sociale kwaliteit | 0 | 5014 | -5014 | 0 | 5205 | -5205 | 0 | 5205 | -5205 | 0 | 3617 | -3617 | 0 | 1588 | -1588 | 9 | |
Saldo baten en lasten overig | Overhead (Kerntaak 10) (i) | 1212 | -583 | 1795 | 1016 | 44100 | -43084 | 1016 | 43925 | -42909 | 789 | 38656 | -37868 | 227 | 5269 | -5042 | 10 | |
Saldo baten en lasten overig | Algemene dekkingsmiddelen | 396681 | -16366 | 413047 | 359738 | 5171 | 354567 | 389801 | 5796 | 384005 | 401069 | 892 | 400177 | -11268 | 4904 | -16171 | 20 | Niet alle baten en lasten zijn toewijsbaar aan de kerntaken, omdat deze een algemeen karakter hebben. Deze lasten en baten staan in het onderdeel 'Algemene dekkingsmiddelen'. |
Saldo baten en lasten overig | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | -250 | 0 | 250 | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | -250 | 22 | In de begroting is per jaar een post onvoorzien opgenomen met een omvang van € 250.000. Indien dit budget aangewend moet worden, wordt er besluitvorming aan uw Staten voorgelegd waarin het benodigde bedrag wordt toegewezen aan de betreffende kerntaak. |
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | Mutaties reserves per kerntaak | 232426 | 235197 | -2771 | 400148 | 25934 | 374215 | 516001 | 355900 | 160101 | 478464 | 355496 | 122968 | 37538 | 405 | 37133 | ||
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | Mutaties reserves niet kerntaak gebonden | 492124 | 521448 | -29323 | 34014 | 365083 | -331070 | 155992 | 264446 | -108454 | 155992 | 264447 | -108455 | 0 | 0 | 0 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Getoetst wordt of de uitvoering van de begroting heeft plaatsgevonden binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting. Voor onze provincie vindt deze toetsing plaats op kerntaakniveau. Per kerntaak wordt beoordeeld of de gerealiseerde lasten binnen het bedrag van de begrote lasten voor de betreffende kerntaak zijn gebleven.
In 2017 voldoen wij aan het begrotingscriterium. Er heeft geen overschrijding plaatsgevonden van de begrote lasten per kerntaak.
Onderstaand is ter nadere uitwerking van dit thema een beschrijving opgenomen van de verschillende soorten begrotingsoverschrijdingen die worden onderscheiden. Daarbij wordt ook aangegeven hoe dergelijke overschrijdingen worden meegenomen in de beoordeling van de jaarrekening door de accountant.
Omschrijving | Rechtmatig althans telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
1. | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | * | |
2. | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie)regeling. | * | |
3. | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | * | |
4. | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd | * | |
5. | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend | * | |
6. | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt | ||
6a. | Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | * | |
6b. | Geconstateerd na verantwoordingsjaar | * | |
7. | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas | ||
7a. | Jaar van investeren | * | |
7b. | Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | * |
Budgetafwijkingen die weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven, maar
waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q. activiteiten
zijn ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling was aangegeven
en die niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een aparte categorie
“begrotingsoverschrijdingen”. Het gaat hier om afwijkingen van beoogde prestaties en
niet om financiële budgetafwijkingen c.q. niet financiële informatie die de accountant
soms wel waarneemt, maar waar hij niet standaard op toetst. Indien de accountant
deze vorm van onrechtmatigheid waarneemt heeft dit geen gevolgen voor de strekking
van de accountantsverklaring. Wel zal de accountant deze waarnemingen opnemen in
zijn verslag van bevindingen.
Groep | Naam | baten_rekening2016 | lasten_rekening2016 | saldo_rekening2016 | baten_primitief2017 | lasten_primitief2017 | saldo_primitief2017 | baten_begroot_ actueel2017 | lasten_begroot_ actueel2017 | saldo_begroot_ actueel2017 | baten_rekening2017 | lasten_rekening2017 | saldo_rekening2017 | saldo_ baten_ rekening2017 | saldo_lasten_ rekening2017 | verschil_saldo2017 | ExterneCode | Toelichting |
Algemene dekkingsmiddelen | Algemene uitkeringen | 212050 | 0 | 212050 | 195589 | 0 | 195589 | 221606 | 0 | 221606 | 228120 | 0 | 228120 | -6513 | 0 | -6513 | 20000001 | |
Algemene dekkingsmiddelen | Lokale heffingen | 104650 | 0 | 104650 | 105000 | 0 | 105000 | 106700 | 0 | 106700 | 108042 | 0 | 108042 | -1342 | 0 | -1342 | 20000002 | |
Algemene dekkingsmiddelen | Dividend | 40280 | -15485 | 55765 | 27864 | 60 | 27804 | 29543 | -5 | 29548 | 32810 | -7 | 32816 | -3267 | 2 | -3268 | 20000003 | |
Algemene dekkingsmiddelen | Saldo financieringsfunctie | 39701 | 10316 | 29385 | 31285 | 7211 | 24074 | 33452 | 7151 | 26301 | 33447 | 7155 | 26292 | 5 | -4 | 9 | 20000004 | |
Algemene dekkingsmiddelen | Overige algemene dekkingsmiddelen | 0 | -11197 | 11197 | 0 | -2100 | 2100 | -1500 | -1350 | -150 | -1349 | -6256 | 4907 | -151 | 4906 | -5057 | 20000005 |
Algemene uitkeringen
De afwijking van € 6,5 miljoen wordt veroorzaakt door de mutaties in de decembercirculaire (€ 7,0 miljoen) en de afrekening van 2016 van -/- € 0,5 miljoen. De afwijking in de algemene uitkering is ongeveer -/- € 0,1 miljoen. In de decembercirculaire is een aantal wijzigingen met betrekking tot de decentralisatie- en integratie-uitkeringen aangekondigd. Het gaat hierbij om incidentele bijdragen van het Rijk voor bepaalde doelen. Het totaal hiervan is € 7,1 miljoen.
- De provincies ontvangen in 2017 aanvullend € 12,6 miljoen euro voor MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT). Voor Overijssel komt dit neer op € 680.000.
- De provincies ontvangen een aanvullend bedrag van € 4,3 miljoen voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen. Voor Overijssel komt dit neer op € 761.016.
- In het kader van het programma Beter Benutten ontvangt Overijssel een aanvullende bijdrage van € 50.000.
- De provincie Overijssel ontvangt een bijdrage van € 5,5 miljoen voor de aanpak van de meest urgente asbestproblematiek in de gemeente Hof van Twente.
- Overijssel ontvangt voor het programma Jong Leren Eten € 50.000, dit is bedoeld voor het ondernemen van netwerkactiviteiten.
- Overijssel ontvangt € 41.000 voor de ontwikkeling van een strategie gericht op het creëren van draagvlak en regionale samenwerking voor het opzetten van de nieuwe governance Nedersaksen.
Lokale heffingen
Dit betreft alleen de motorrijtuigenbelasting. De hier verantwoorde baten zijn gebaseerd op de cijfers van de Belastingdienst, die deze vaststelt via een landelijk geldende systematiek. Voor meer informatie wordt u verwezen naar de paragraaf “Provinciale heffingen”. De overige heffingen worden financieel verantwoord onder de verschillende kerntaken.
Dividend
De afwijking op de baten van € 3,2 miljoen is veroorzaakt door hogere dividenden van Enexis (€ 2,5 miljoen), CSV Amsterdam (€ 0,4 miljoen), Verkoop Vennootschap (€ 0,2 miljoen) en CBL Venootschap (€ 0,1 miljoen).
Overige algemene dekkingsmiddelen
Het eerste onderdeel van deze post betreft de nog te verwachten investeringskosten en andere transitiekosten van de decentralisatie WABO / RUD. Hiervoor was een reservering van € 0,4 miljoen opgenomen, welke niet is gerealiseerd. Voor deze bijdrage aan het resultaat is een resultaatbestemmingsvoorstel ingediend.
Het tweede onderdeel betreft een administratieve correctie inzake de toedeling van de personeelsgebonden kosten over de kerntaken van € 0,8 miljoen, welke via de toerekening van de personeelsgebonden kosten is gerealiseerd.
Het laatste onderdeel van deze post betreft correcties op de lasten van voorgaande jaren, waarvoor een meevaller van € 1,0 miljoen geraamd was. In 2017 bedroegen de correcties uiteindelijk € 4,9 miljoen, bestaande uit circa 400 posten.
Voor € 2,0 miljoen wordt dit bedrag veroorzaakt door vrijval uit de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur. Aan de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur hebben wij in 2016 en 2017 een aantal incidentele toevoegingen gedaan. Op basis van een nadere duiding van de financiële verslagleggingsvoorschriften voor de provincies door de commissie BBV zijn dergelijke incidentele toevoegingen niet toegestaan. Dit wordt met deze vrijval gecorrigeerd. De vrijvallende middelen waren bestemd voor toekomstig onderhoud. In 2018 leggen wij u de geactualiseerde nota Beheer en onderhoud kapitaalgoederen (beheerplan) ter besluitvorming voor. In dat kader vindt ook een actualisatie plaats van de benodigde jaarlijkse toevoeging aan de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur, voor de dekking van de toekomstige beheer- en onderhoudslasten.
De afwijking ten opzichte van de raming en de bijdrage aan het resultaat bedraagt daarmee € 3,9 miljoen.
Onvoorzien
In 2017 is het niet noodzakelijk geweest het bedrag voor Onvoorzien te benutten.
Naam | Kerntaak | Begroting2017 | OnttrekkingenBegroot | StortingenBegroot | Rekening2017 | OnttrekkingenRekening | StortingenRekening | KerntaakNietkerntaak |
Reserve Bodemsanering | Kerntaak: 01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer | 186 | 186 | 0 | 129,6653 | 129,6653 | 0 | Kerntaak |
Reserve ISV-3 | Kerntaak: 01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer | 7468 | 10968 | 3500 | 3483,84192 | 6983,84192 | 3500 | Kerntaak |
Reserve Bodemsanering | Kerntaak: 02. Milieu en energie | 13386,064 | 22579,475 | 9193,411 | 8568,41693 | 17761,82793 | 9193,411 | Kerntaak |
Reserve energiebesparing | Kerntaak: 02. Milieu en energie | 810,376 | 810,376 | 0 | 809,86483 | 809,86483 | 0 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 02. Milieu en energie | -24326,961 | 18578,415 | 42905,376 | -29278,95145 | 13626,42455 | 42905,376 | Kerntaak |
Reserve afrekening pMJP / ILG | Kerntaak: 03. Vitaal platteland | -284 | 700 | 984 | -284 | 700 | 984 | Kerntaak |
Reserve Reconstructie | Kerntaak: 03. Vitaal platteland | 6 | 6 | 0 | 5,87277 | 5,87277 | 0 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 03. Vitaal platteland | 8605 | 9738 | 1133 | 6208,1516 | 7341,1516 | 1133 | Kerntaak |
Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk | Kerntaak: 03. Vitaal platteland | 29842,382 | 31256,177 | 1413,795 | 29405,36264 | 30819,15764 | 1413,795 | Kerntaak |
Reserve Provinciale infrastructuur | Kerntaak: 04. Mobiliteit | 21326,60506 | 21606,91506 | 280,31 | 21307,31825 | 21590,30625 | 282,988 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 04. Mobiliteit | 219603,139 | 244383,139 | 24780 | 214811,1253 | 239591,1253 | 24780 | Kerntaak |
Reserve Verkeer en Vervoer | Kerntaak: 04. Mobiliteit | 4974 | 5382 | 408 | 5382,00014 | 5382,00014 | 0 | Kerntaak |
Reserve Waterwegen | Kerntaak: 04. Mobiliteit | -194 | 0 | 194 | -194,425 | 0 | 194,425 | Kerntaak |
Reserve dekking kapitaallasten activa | Kerntaak: 04. Mobiliteit | -246853,795 | 0 | 246853,795 | -246853,795 | 0 | 246853,795 | Kerntaak |
Reserve Europese programma's | Kerntaak: 05. Regionale economie | 8988,551 | 12988,634 | 4000,083 | 2653,41126 | 6653,49426 | 4000,083 | Kerntaak |
Reserve risicobeheersing RBT | Kerntaak: 05. Regionale economie | 2600 | 2600 | 0 | 2600 | 2600 | 0 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 05. Regionale economie | 32905,192 | 61220,892 | 28315,7 | 32141,38801 | 60457,08801 | 28315,7 | Kerntaak |
Reserve herstructurering bedrijventerreinen | Kerntaak: 05. Regionale economie | 9555 | 9555 | 0 | 9555 | 9555 | 0 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 06. Culturele infrastructuur en monumentenzorg | -2712 | 5083,863 | 7795,863 | -2833,00785 | 4962,85515 | 7795,863 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 07. Kwaliteit openbaar bestuur | 2658 | 2658 | 0 | 2426,981 | 2426,981 | 0 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 08. Gebiedsontwikkelingen | 31374,915 | 11498,215 | -19876,7 | 29430,10553 | 9553,40553 | -19876,7 | Kerntaak |
Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk | Kerntaak: 08. Gebiedsontwikkelingen | 40165,994 | 44185,834 | 4019,84 | 33477,517 | 37497,357 | 4019,84 | Kerntaak |
Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel | Kerntaak: 09. Sociale kwaliteit | 16,286 | 16,286 | 0 | 16,286 | 16,286 | 0 | Kerntaak |