- Uitbreiding belang in Enexis en Vitens
- Nieuwe verbonden partijen
- Oost NV wordt Oost NL
- Werkwijze Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel aangepast
- Additionele middelen voor Energiefonds Overijssel
Verbonden partijen
Afhankelijk van de maatschappelijke opgave is het soms gewenst - of noodzakelijk - om betrokkenheid te organiseren bij de uitvoering van de behartiging ervan. Gangbare instrumenten, zoals het verstrekken van subsidie of opdracht, bieden deze betrokkenheid in beperkte mate. Als betrokkenheid in de vorm van zeggenschap en sturing nodig is om een maatschappelijke opgave te behartigen, wegen we af of we de uitvoering in eigen beheer oppakken dan wel via een verbonden partij.
De keuze voor een verbonden partij is ingegeven vanuit het deskundigheids- en onafhankelijkheidsmotief. Een externe partij staat los van de provinciale organisatie en kan zich daardoor volledig focussen op de behartiging van het publieke belang. Ook kan een externe partij beschikken over specifieke expertise, die wij niet in huis hebben en ook niet in huis kunnen/willen halen. In de keuze voor een verbonden partij hebben wij de verwachting dat deze - ten opzichte van de provincie - dezelfde activiteiten uit kan voeren met een grotere doelmatigheid en doeltreffendheid en met meer kwaliteit en continuïteit.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Bij behandeling van de Perspectiefnota 2018 (Statenvoorstel en besluit ) stelde u maximaal € 40 miljoen beschikbaar voor het genereren van structurele inkomsten voor de lange termijn, onder meer door overname van aandelen Vitens en Enexis van gemeenten. U verhoogde dit plafond naar € 45 miljoen bij vaststelling van de Monitor 2017-II (Statenvoorstel en besluit). In december 2017 konden wij u informeren dat twaalf Overijsselse gemeenten ons aanbod om aandelen Vitens en/of Enexis over te nemen hebben aanvaard. Het belang van de provincie Overijssel in Vitens is hiermee toegenomen van 6,42 % naar 13,40% en het belang in Enexis van 19,54% naar 19,68%. De aandelen zijn voor een totaalbedrag van € 41,7 miljoen overgenomen.
In 2016 stemde u in met de oprichting van Omgevingsdienst IJsselland (Statenvoorstel en besluit ). De dienst is in december 2016 opgericht en vanaf 1 januari 2018 operationeel. In mei 2017 nam u het besluit om in te stemmen met de oprichting van het openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente (Statenvoorstel en besluit). Omgevingsdienst Twente is in oktober 2017 opgericht en zal volgens planning 1 januari 2019 geheel operationeel zijn. Oprichting van de nieuwe Omgevingsdiensten is ingegeven door wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Omvorming van de Overijsselse netwerk-RUD’s tot openbare lichamen op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen is verplicht om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving robuust, kwalitatief hoogwaardig en efficiënt uit te voeren. In Shared Service Centrum ONS (SSC ONS) werken de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen samen op het gebied van bedrijfsvoering. In november 2017 stemde u in met de omvorming van de gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumconstructie naar een bedrijfsvoeringsorganisatie (Statenvoorstel en besluit). Door de omvorming naar een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt SCC ONS - in tegenstelling tot de huidige centrumconstructie - een verbonden partij. De omvorming van SSC ONS is per 1 januari 2018 geëffectueerd. Omdat deze drie nieuwe verbonden partijen in 2017 nog niet operationeel waren, wordt hierover in dit jaarverslag nog geen (financiële) verantwoording afgelegd.
In juni 2017 informeerden wij u over de fusie tussen ontwikkelingsmaatschappij Oost N.V. en participatiebedrijf PPM Oost tot Oost NL. De fusie is het gevolg van de wens van de aandeelhouders om de topstructuur te vereenvoudigen, een directe toezichtrelatie op PPM Oost te laten ontstaan en de integratie tussen Oost N.V. en PPM Oost te vergroten. Het betrof een juridische vennootschappelijke fusie zonder (grote) consequenties voor de provincie Overijssel. Door toetreding van kleine aandeelhouders van PPM Oost tot Oost NL verwatert het aandeel van de voormalige aandeelhouders van Oost NV enigszins: het provinciaal aandeel van 13,51% naar 13,19%. De waardering van het aandeel blijft echter gelijk. De fusie leidt niet tot aanpassing van de kaders voor Oost NL, een verandering van zeggenschap of extra financiële risico’s.
De fondsenstructuur - bestaande uit de Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel en haar werkfondsen Innovatiefonds Overijssel en SPV Stork Hengelo - is opgericht in 2014. De structuur onderscheidt de volgende partijen: investeerder (provincie), bewaarder (Houdstermaatschappij) en fondsbeheerders (werkfondsen). De fondsenstrucdtuur is in 2017 twee jaar operationeel en geeft middels participaties en leningen vanuit Innovatiefonds Overijssel een impuls aan de Overijsselse economie. De wisselwerking tussen partijen binnen de fondsenstructuur verloopt nog wisselend. Met oog op een beter functionerende fondsenstructuur zijn de partijen overeengekomen de werkwijze als volgt te wijzigen:
U bent hierover in een Statenbrief geïnformeerd.
In het Coalitieakkoord is de maximale omvang van het Energiefonds Overijssel bijgesteld van € 250 miljoen naar € 200 miljoen en revolverend gemaakt om extra investeringsruimte te creëren. Een deel van de verstrekte leningen wordt aan het eind van de looptijd in één keer afgelost. Hierdoor ontstaat een beperkte revolverendheid die ontoereikend is voor de marktvraag voor nieuwe investeringen. Wij verstrekken Energiefonds Overijssel daarom tijdelijk een aanvullende lening van € 80 miljoen. U bent hierover in de Monitor Overijssel 2017-II geïnformeerd (Statenvoorstel en besluit). |
Beleidskader
Het beleid voor verbonden partijen is vastgelegd in de Nota verbonden partijen Overijssel (Statenvoorstel en geamendeerd besluit).
Beleidskader
Het beleid voor verbonden partijen is vastgelegd in de Nota verbonden partijen Overijssel (Statenvoorstel en geamendeerd besluit). De nota omvat het beleid voor publiekrechtelijke en privaatrechtelijke overheidsondernemingen waarin de provincie een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Daarmee volgen wij de definitie van een verbonden partij zoals BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) die hanteert.
Om te bepalen of het publieke belang behartigd zou moeten worden in de vorm van een verbonden partij maken wij gebruik van het afwegingskader in de nota. U wordt nadrukkelijk betrokken bij het besluitvormingsproces en de motivering voor de keuze van een verbonden partij.
Elke statenperiode wordt de Nota verbonden partijen Overijssel geactualiseerd en de portefeuille verbonden partijen geëvalueerd. In het voorjaar van 2017 bent u geïnformeerd over de resultaten van een eerste evaluatie.
Risico's
Bij verbonden partijen is sprake van een getrapt risico. De verbonden partijen nemen beleids- en beheersmaatregelen ter voorkoming van het ontstaan van risico’s. Op onze beurt hebben wij per verbonden partij een risicoprofiel opgesteld ter bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit in het weerstandsvermogen. In een aantal gevallen is een risicovoorziening en - reserve opgenomen die aangeeft voor welke verbonden partij deze dekking is opgenomen in onze provinciale begroting; wat de hoogte van deze dekking is en voor welk risico. Het deel dat niet is opgenomen in de risicovoorziening wordt gedekt vanuit de Algemene Financieringsreserve.
Risico's
CSV Amsterdam
De garantie- en aansprakelijkheidsbedragen vanuit de verkoop van Attero aan Waterland (d.d. 27 mei 2014) worden gereserveerd op een geblokkeerde rekening (escrow). Voor deze transactie is bepaald dat € 13,5 miljoen (provinciaal aandeel € 2,5 miljoen) ten laste van de verkoopsom in escrow gestort moet worden. In 2016 is hiervan € 5,5 miljoen aan belastingclaims uitgekeerd aan Waterland, waardoor nog € 8 miljoen resteert. Omdat het onzeker is of de escrow ten gunste van de provincie zal komen, is ons aandeel in de vordering (€ 1,5 miljoen) volledig voorzien in de Voorziening afwikkeling verkoop Attero Escrow. De escrow kent een looptijd tot en met 2019.
Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (HFO)
De boekwaarde van de aandelen van de Houdstermaatschappij ultimo 2017 is gelijk aan het gestorte bedrag van € 24,2 miljoen, verminderd met een voorziening die is getroffen op de waarde van de in het Innovatiefonds ingebrachte leningenportefeuille. Op basis van de jaarcijfers van de Houdstermaatschappij is deze voorziening vastgesteld op € 6,5 miljoen, zodat een boekwaarde is bepaald van € 17,7 miljoen.
Area Development Twente (ADT)
De Voorziening resultaten gebiedsexploitaties is voor ADT geactualiseerd op basis van het exploitatieresultaat van ADT per 31 december 2017. Er bevindt zich voor ADT € 8,8 miljoen in deze voorziening:
- Voor het nadelige effect op de grondexploitatie een bedrag van € 8,5 miljoen;
- Voor nog te verwachten verplichtingen een bedrag van € 0,3 miljoen (oorspronkelijk 1 miljoen).
Een risicosimulatie in opdracht van ADT heeft het risico van de grondexploitatie in 2017 berekend op circa € 8 miljoen. Uit risicoanalyse van de luchthavenexploitatie blijkt dat een risicoreservering benodigd is van € 1,48 miljoen. Op basis daarvan is in totaal een risicoreserve van € 9,48 miljoen afdoende. Als aandeelhouders dienen we een risicoreservering aan te houden van € 9,48 miljoen. Omdat wij voor 50% in ADT participeren is onder het weerstandsvermogen € 4,7 miljoen risicoreservering opgenomen voor ADT.
Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
De conceptgrondexploitatie (grex) van RBT per 1 januari 2018 geeft een stand van negatief € 25,04 miljoen netto contante waarde. Ons aandeel in het verlies van deze grex - 23% zijnde € 5,76 miljoen - is opgenomen in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties.
Herstructureringsmaatschappij bedrijventerreinen Overijssel (HMO)
De stand van het eigen vermogen van HMO bedraagt ultimo 2017 € 36,6 miljoen. Het door de provincie ingebrachte aandelenkapitaal bedraagt € 37,8 miljoen. Voor het verschil wordt een voorziening getroffen van € 1,2 miljoen: voorziening Participatie HMO.
Verbonden partijen
Besloten Vennootschappen
- Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders van Essent ter dekking van eventuele aansprakelijkheid bij het afkopen van de Cross Border Leases (CBL’s).
- Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders van Essent met betrekking tot het geven van instructies aan de escrow-agent waar het fonds wordt aangehouden.
- namens de Verkopende Aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON), beter bekend als Splitsingswet;
- namens de Verkopende Aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”);
- het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.
- IFO I: € 19,5 miljoen;
- IFO II: € 22 miljoen;
- SPV Stork Hengelo: € 19,5 miljoen
- IFO I: € 25,3 miljoen, jaarlijks op te hogen met middelen die uit IFO II worden overgeheveld naar IFO I;
- IFO II: € 16,2 miljoen, jaarlijks te verlagen met middelen die van IFO II worden overgeheveld naar IFO I.
- Het overnemen van vrijwel alle garanties van de verkopende aandeelhouders van Essent aan RWE AG in de verkoopovereenkomst.
- Het voeren van eventuele garantieclaimprocedures tegen RWE AG.
- Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders met betrekking tot het geven van instructies aan de escrow-agent die het beheer van het fonds verzorgt.
CBL Vennootschap B.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel: Ook hier strekt het doel van de Vennootschap niet verder dan de transactie Essent-RWE zorgvuldig af te wikkelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02%), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Daarnaast heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | De boekwaarde van de verbonden partij is nihil. Eind juni 2011 zijn alle CBL contracten vervroegd beëindigd. Het vermogen in het CBL Escrow Fonds was initieel $ 250 miljoen. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor de voortijdige beëindiging van de CBL-contracten resteerde een bedrag van $ 20 miljoen. In 2016 kon het CBL Escrow Fonds geliquideerd worden. Na aftrek van advocaatkosten voor advies- en afwikkelingskosten, resteert voor zowel RWE als de aandeelhouders $ 9,65 miljoen. Besloten is om nog $ 1 miljoen aan te houden voor vanwege eventueel nakomende advies- en afwikkelingskosten, waardoor $ 8,65 miljoen is uitgekeerd (Overijssels aandeel € 1,44 miljoen). |
Bijzonderheden | Ondanks dat het CBL Escrow Fonds in juni 2016 is uitbetaald en geliquideerd, dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden tot en met 2019. Reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten. |
Meer informatie | - |
CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim Staat Vennootschap B.V.) (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel : |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02%), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000. |
Bijzonderheden | Het Gerechtshof Den Haag heeft Delta, Eneco en Essent in 2010 in het gelijk gesteld en het zogenaamde groepsverbod en het verbod op nevenactiviteiten onverbindend verklaard. De Staat is tegen de arresten van het Gerechtshof vervolgens in cassatie gegaan. De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet (Wet Onafhankelijk Netbeheer) niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd. De garantie- en aansprakelijkheidsbedragen vanuit de verkoop van Attero aan Waterland (d.d. 27 mei 2014) worden gereserveerd op een geblokkeerde rekening (Escrow). Voor deze transactie is bepaald dat € 13,5 miljoen (provinciaal aandeel € 2,5 miljoen) ten laste van de verkoopsom in escrow gestort moet worden. In 2016 is hiervan € 5,5 miljoen aan belastingclaims uitgekeerd aan Waterland, waardoor nog € 8 miljoen resteert. Omdat het onzeker is of de escrow ten gunste van de provincie zal komen, is ons aandeel in de vordering (€ 1,5 miljoen) volledig voorzien in de Voorziening afwikkeling verkoop Attero Escrow. De escrow kent een looptijd tot en met 2019. |
Meer informatie | - |
Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel. |
Provinciaal publiek belang | Energiefonds Overijssel B.V. (opgericht op 13 november 2012) verstrekt leningen, participaties en garanties aan projecten op het gebied van energiebesparing en productie van hernieuwbare energie en draagt zo bij aan de provinciale doelstelling om in 2023 20% van de totale energiebehoefte te halen uit hernieuwbare energie. Dit belang is verankerd in de statuten van het fonds waarin het doel van de verbonden partij omschreven is als: het verstrekken van financiering aan derden om de ontwikkeling en toepassing van hernieuwbare energie en energiebesparing te versterken. |
Juridische vorm | Energiefonds Overijssel is gesplitst in twee B.V.’s, namelijk Energiefonds II B.V. (voor het verstrekken van geldleningen en garanties) en Energiefonds Overijssel I B.V. (voor het deelnemen in participaties en het beheren van Energiefonds II B.V.). Beide zijn privaatrechtelijke organisaties (besloten vennootschappen, Burgerlijk wetboek, boek 2). Het Energiefonds Overijssel kent een Raad van Commissarissen, een Fondsbeheerder en een Adviescommissie. |
Partijen | Provincie Overijssel (100%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Bestuurlijk heeft 2017 in het teken gestaan van besluitvorming van de verruiming van de kaders en het revolverend maken van het fonds. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt ultimo 2017 een boekwaarde van € 100. De provincie staat garant voor het door Energiefonds Overijssel aan te trekken werkkapitaal tot maximaal € 15 miljoen, vermeerderd met 10% vanwege rente en kosten. Alle bijdragen vanuit het fonds worden terugbetaald of terugverdiend. Het fonds beoogt een (netto) financieel rendement van 0,5 % te realiseren. De omvang van Energiefonds Overijssel is € 200 miljoen. Deze middelen kunnen revolverend worden ingezet. Ultimo 2017 is € 178,5 miljoen uitgezet. Een deel van de verstrekte leningen wordt pas aan het eind van de looptijd in één keer afgelost. Hierdoor ontstaat een beperkte revolverendheid, ontoereikend voor de marktvraag voor nieuwe investeringen. Daarom verstrekken wij Energiefonds Overijssel tijdelijk een aanvullende lening van € 80 miljoen. U bent hierover in de Monitor Overijssel 2017-II geïnformeerd (Statenvoorstel en besluit). |
Bijzonderheden | Vanuit Energiefonds Overijssel zijn in 2017 14 projecten gehonoreerd met een financiering en/of participatie. Daarmee is een totale bijdrage vanuit het Energiefonds gemoeid van bijna € 36 miljoen. De totale omvang van de portefeuille bedraagt eind 2017 € 178,5 miljoen. Het maatschappelijke rendement van de gehele portefeuille bedraagt 3.233 TJ per jaar (het energieverbruik van circa 46.000 huishoudens), 1.485 tijdelijke en 94 structurele arbeidsplaatsen. Begin 2017 is de eerste exit gerealiseerd door verkoop van het belang van Energiefonds Overijssel in Holland Eco Finance B.V aan de overige aandeelhouders. Daarbij is een positieve waardeverandering gerealiseerd. In 2017 was bij geen van de participaties sprake van omstandigheden welke tot een afwaardering hebben geleid. Daarnaast hebben wij u in 2017 geïnformeerd over verruiming van de voorwaarden van het fonds. Implementatie hiervan vindt in 2018 plaats. De huidige fondsbeheerder (Volksbank N.V.) heeft eind 2017 te kennen gegeven het fondsbeheer te willen overdragen aan haar samenwerkingspartner in het consortium (Start Green Capital). |
Meer informatie |
Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | De Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (opgericht 16 februari 2015) draagt –middels haar werkfondsen– bij aan versterking van de regionale economie in Overijssel. Vanuit de fondsenstructuur worden –via de werkfondsen– provinciale middelen ingezet op basis waarvan andere (private) investeerders mee durven te investeren. Dit draagt bij aan een gunstig vestigingsklimaat dat van belang is voor de Overijsselse welvaart en werkgelegenheid. De Houdstermaatschappij houdt de aandelen van haar dochtermaatschappijen, de Werkfondsen BV’s. Tezamen vormen zij een holding. De werkfondsen ontplooien economische activiteiten op initiatieven die dicht tegen de markt aanliggen en –relatief– risicovol zijn. De economische activiteiten worden vanuit aparte Werkfondsen BV's uitgeoefend, om deze risico's te scheiden c.q. spreiden. De Houdstermaatschappij houdt toezicht op de werkfondsen en bewaart de middelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel is eigenaar (100%) van de Houdstermaatschappij. De Houdstermaatschappij is op haar beurt (100%) eigenaar van de Werkfondsen BV’s (Innovatiefonds Overijssel I/II B.V. en SPV Stork Hengelo B.V.). Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Alle betrokken partijen hebben in 2017 ervaringen gedeeld rondom de wisselwerking tussen de partijen binnen de fondsenstructuur. Zij hebben afspraken gemaakt om de wisselwerking te verbeteren. Wij hebben de Raad van Commissarissen de opdracht gegeven om de benodigde wijzigingen in de werkwijze door te voeren. Deze werkzaamheden lopen door in 2018. Hierover bent u eind 2017 geïnformeerd (Statenbrief). In de Algemene Vergadering van 30 november 2017 is besloten om de heer Hoekstra voor een periode van vier jaar te herbenoemen als lid van de Raad van Commissarissen. Daarnaast besloten wij in 2017 als aandeelhouder om gebruik te maken van de mogelijkheid om de bijdrage van de provincie Overijssel aan SPV terug te laten betalen aan de Houdstermaatschappij. De middelen worden aangewend om enerzijds de beheerskosten van de Houdstermaatschappij te betalen en anderzijds het Innovatiefonds te versterken. Op deze manier wordt het Innovatiefonds niet onevenredig belast met de beheerskosten en blijft het Innovatiefonds van voldoende omvang en daarmee slagkracht houden. Wij hebben u hierover in 2017 geïnformeerd (Statenbrief). |
Financieel belang | In 2015 is het aandelenkapitaal van de Houdstermaatschappij (€10.000) volgestort en zijn de leningen uit de Voorloperregeling van Innovatiefonds Overijssel (€ 11,8 miljoen) gestort. Aanvullend daarop is in 2016 € 12,3 miljoen in de vorm van agiostortingen en beheerkosten verstrekt. Het totale gestorte vermogen is daarmee € 24,2 miljoen. De maximale investeringsvolumes van de werkfondsen van HFO zijn in 2015 door u vastgesteld op: Bij de vaststelling van de Strategische beleidsplannen 2016-2018 in februari 2017 besloot u (Statenvoorstel en besluit) de maximale investeringsvolumes van IFO I en II te wijzigen naar: Vanuit IFO II zijn leningen verstrekt aan bedrijven. Eén van deze bedrijven is in 2017 failliet gegaan waardoor deze lening niet meer geïnd kan worden. Dit is (geconsolideerd) ten laste gekomen van het resultaat van de Houdstermaatschappij. Het eigen vermogen van de (geconsolideerde) Houdstermaatschappij bedraagt per ultimo 2017 € 17,7 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van de Houdstermaatschappij en het totale door de provincie gestorte vermogen houden wij een voorziening aan van € 6,5 miljoen. De boekwaarde wordt daarmee bepaald op € 17,7 miljoen. |
Bijzonderheden | Begin 2017 stemde u in met de Strategische Beleidsplannen (2016-2018) van de Houdstermaatschappij en haar werkfondsen (Statenvoorstel en geamendeerd besluit). U concretiseerde daarbij de kaderstelling van nnovatiefonds Overijssel ten aanzien van fonds-in-fonds-investeringen: het fonds kan 50% van haar middelen direct investeren en 50% via fonds-in-fonds investeringen. Bij de investeringen boven de 20% in de fonds-in-fonds investeringen geldt de voorwaarde dat er een commitment ligt dat deze investeringen in Overijssel neerdalen. Innovatiefonds Overijssel heeft in 2017 de mogelijkheid aangegrepen om te investeren in een marktfonds (fond-in-fonds investering), door te investeren in Innovation Industries. Daarnaast is rechtstreeks geparticipeerd in de bedrijven AELS, Gannet en Axin. Het Innovatiefonds heeft in 2017 kredieten verstrekt aan UPX, Smart2IT, Autosociaal en Athom. Naast deze investeringen heeft fonds op diverse manieren inzet gepleegd in acquisitie. Ook zijn in 2017 twee leningen vervroegd afgelost en is één bedrijf waaraan een lening is verstrekt failliet gegaan. |
Meer informatie |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE) (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap is indertijd opgericht om namens de verkopende aandeelhouders van Essent te bemiddelen in het geschil met EPZ (de exploitant van onder meer kerncentrale Borssele). |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000. |
Bijzonderheden | In 2011 hebben de partijen betrokken bij het geschil rond EPZ – de exploitant van onder meer kerncentrale Borssele – een minnelijke schikking getroffen. Ten gevolge daarvan is de vervreemding van de aandelen aan RWE afgerond. Eind 2012 is het tot de definitieve levering van de aandelen gekomen. Aangezien de vennootschap hiermee haar reguliere activiteiten kan beëindigen is besloten voor PBE te voorzien in een versimpelde governance structuur, waarin PBE de zaken af kan wikkelen die uit de verkoop voortkomen. Ondanks dat het Escrow Fonds in juni 2016 is uitbetaald en geliquideerd (zie Verkoop Vennootschap B.V.), dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden tot en met 2019. De reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten (convenanten) die bij de overdracht van EPZ aan RWE c.q. Delta zijn afgesloten. |
Meer informatie | - |
Verkoop Vennootschap B.V. ('s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel: De Vennootschap heeft louter tot doel de financiële afwikkeling van de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | De boekwaarde van de verbonden partij en onze vorderingen op haar zijn nihil. Begin 2016 bedroeg de escrow € 113 miljoen (waarvan provinciaal aandeel € 21,6 miljoen). In 2016 is overeenstemming bereikt over de uiteindelijke claim: € 29,8 miljoen. Per saldo is na liquidatie van de escrow een bedrag van € 83,2 miljoen vrijgevallen naar de verkopende partijen (Overijssel € 15,5 miljoen). De voor deze verbonden partij opgerichte voorziening is op nihil gesteld. |
Bijzonderheden | Deze verbonden partij heeft tot doel de financiële afwikkeling van de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen. Bij een verkooptransactie van deze omvang is het gebruikelijk extra zekerheden en garanties te verstrekken tot een bepaald bedrag. Dit bedrag wordt in een escrow gestort en (geheel of gedeeltelijk) uitgekeerd aan de koper (RWE) als het gedefinieerde risico optreedt en/of aan de verkopers (toenmalige aandeelhouders Essent) aan het eind van de afgesproken looptijd. Voor deze transactie is oorspronkelijk € 800 miljoen ten laste van de verkoopsom in een escrow gestort (aandeel provincie € 149,7 miljoen). Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. De vennootschap zal pas in 2019 kunnen worden geliquideerd omdat zij partij is in een aantal andere juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten. |
Meer informatie | - |
Vordering op Enexis B.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt inhoudelijk niet bij aan een specifiek beleidsdoel in de Begroting. De verbonden partij fungeert slechts als een administratief doorgeefluik tussen Enexis en haar aandeelhouders. Voor een eenvoudigere coördinatie en beheersbaarheid van de belangen van de aandeelhouders is er voor gekozen deze vennootschap tijdelijk op te zetten. De vennootschap heeft tot doel de verkopende aandeelhouders te vertegenwoordigen bij het beheer en de uitoefening van rechten en verplichtingen op grond van de vordering op Enexis Holding NV en de daaraan verbonden back-to-backleningen van de verkopende aandeelhouders. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,57%), provincie Drenthe (2,37%), provincie Overijssel (19,68%), provincie Noord-Brabant (30,83%), provincie Limburg (16,13%) en 100 gemeenten in deze provincies en in de provincie Flevoland. Als gevolg van het overnemen van aandelen Enexis van de gemeente Almelo is het belang van de provincie Overijssel in 2017 met 0,14% toegenomen van 19,54% naar 19,68%. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Daarnaast heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | Wij bezitten 393.711 aandelen die een boekwaarde vertegenwoordigen van € 19.000. Ultimo 2017 resteert aflossing van tranche D, die in 2019 wordt voorzien. Tranche C (€ 500 miljoen, aandeel provincie € 93,5 miljoen) is in 2016 afgelost. Tranche D (€ 350 miljoen, aandeel provincie € 68,4 miljoen) mag niet vervroegd worden afgelost en is onder voorwaarden converteerbaar in aandelen Enexis Holding B.V.. |
Bijzonderheden | Om de overname van het netwerk van Essent door Enexis in 2009 te financieren is een bruglening in het leven geroepen van de aandeelhouders aan Enexis. Deze bedroeg in totaal € 1,8 miljard en bestaat uit vier tranches (A t/m D). Tranches A (€ 450 miljoen), B (€ 500 miljoen) en C (500 miljoen) zijn inmiddels afgelost. Voor een eenvoudigere coördinatie en beheersbaarheid van de belangen van de aandeelhouders is er voor gekozen deze vennootschap tijdelijk op te zetten. De looptijd van de vennootschap is afhankelijk van het tempo van aflossing en/of herfinanciering. |
Meer informatie | - |
Commanditaire Vennootschappen
Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. / Beheer B.V. (Kampen)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt bij aan het beheer van bestaande participaties werklocaties. De ontwikkeling van industriehaventerrein ‘Zuiderzeehaven’ in Kampen tot een duurzaam bedrijventerrein met hoogwaardige voorzieningen versterkt het ondernemingsklimaat van Overijssel. Daarnaast stimuleert Zuiderzeehaven goederenvervoer over water. Dit belang is verankerd in de statuten van Zuiderzeehaven waar het doel van de verbonden partij omschreven is als: ontwikkeling van Zuiderzeehaven tot duurzaam bedrijventerrein met hoogwaardige voorzieningen, gericht op hogere (bedrijfs)economische resultaten, lagere milieubelasting en efficiënt ruimtegebruik. |
Juridische vorm | Commanditaire vennootschap, waarbij Zuiderzeehaven Beheer B.V. optreedt als beherende vennoot. Beide zijn privaatrechtelijke organisaties, waarbij de besloten vennootschap - in tegenstelling tot de C.V. - een rechtspersoonlijkheid is (Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De besloten vennootschap is voor 50% in bezit van publiekrechtelijke organen (provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen) en voor 50% in bezit van drie marktpartijen, ieder 16,67%. De commanditaire vennootschap is in bezit van dezelfde zes partijen, elk voor 16,46% en de beherend vennoot bezit 1,25%. Indirect bezitten de zes partijen via hun bezit van de B.V. ook 16,67% in de C.V. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: E. Boerman). Daarnaast is E. Boerman ook de 1e vertegenwoordiger namens de provincie in de vergadering van Vennoten van de Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. De Zuiderzeehaven is ontwikkeld, 75% van de kavels is verkocht, er resteren nog twee kavels. De huidige publiek private samenwerking is een te zwaar middel geworden. Deze vraagt in verhouding veel inzet (lees: beheerskosten) voor een relatief simpele opgave. Om die reden heeft de portefeuillehouder namens de provincie ingezet op beëindiging van de samenwerking in Zuiderzeehaven per 1 maart 2018. U heeft hier in januari 2018 mee ingestemd (Statenvoorstel en besluit). De laatste percelen worden verkocht aan de gemeente Kampen. Zo is geborgd dat de opgave van de Zuiderzeehaven wordt voltooid. |
Financieel belang | De provincie Overijssel heeft voor € 3.000 aan aandelen gestort in Zuiderzeehaven Beheer B.V en € 0,2 miljoen als kapitaal ingebracht in Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. Daarnaast hebben wij € 0,7 miljoen als achtergestelde, renteloze lening vertrekt aan de C.V.. De grondexploitatie heeft een verwacht positief resultaat van € 11,7 mln. Wij ontvangen hiervan bijna € 2,0 miljoen. Na aftrek van de kapitaalinleg en het restant van de verstrekte lening, resteert een verwacht resultaat van € 1,1 miljoen. Het daadwerkelijke resultaat hangt af van de vennootschapsbelasting op het fiscale resultaat. In de provinciale jaarrekening 2018 zal het exacte bedrag van de fiscale afwikkeling bekend zijn. |
Bijzonderheden | De Zuiderzeehaven is een regionaal bedrijventerrein voor watergebonden bedrijvigheid voor de regio Zwolle. Het terrein beslaat een oppervlakte van ongeveer 50 hectare voor haven gerelateerde bedrijvigheid. De publiek private samenwerking in Zuiderzeehaven heeft er toe geleid dat elf bedrijven – merendeels uit de regio – zich op het terrein hebben gevestigd. Deze bedrijven leveren 400 directe arbeidsplaatsen. Daarnaast is het aantal vrachten dat over het water wordt vervoerd sterk toegenomen: jaarlijks doen ruim 1.000 schepen de haven aan. |
Meer informatie |
Naamloze Vennootschappen
- Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie.
- Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten met annexen voor energie.
- Het doen uitvoeren van alle taken die als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan de netbeheerder.
- te sturen op de doelen van het strategisch plan van Enexis;
- de uitvoering van de jaarlijkse beleidsplannen te bewaken;
- toetsing aan de hand van de jaarrekening.
- Werklocaties € 36,9 miljoen;
- Stadsbeweging 1e tranche € 3 miljoen
- Masterplan fase II gebiedsontwikkeling Kennispark € 12,5 miljoen:
- Transformatie BTC gebouw € 4,5 miljoen
- Realisatie fase 2 The Gallery € 5 miljoen
- HTSP € 3 miljoen
- het economisch ontwikkelingsproces te bevorderen;
- (gericht op bedrijfsinnovatie) het aantrekken/versterken van bedrijven;
- deel te nemen in/financieren van ondernemingen die bijdragen aan de economische ontwikkeling of overige diensten te verlenen voor uitvoering en ontwikkeling van projecten op economisch terrein.
- Aandacht voor de ruime liquiditeitspositie van Oost NL en de oproep extra inspanningen te leveren om tot meer investeringen te komen;
- De wenselijkheid van een meer strategische benadering van de investeringsportefeuille van Oost NL met oog op eventuele buitenlandse overnames.
- voor 2020 bij de Wadinko participaties 5.000 mensen aan het werk te hebben;
- het bevorderen van de kwaliteit van de bedrijvigheid bij ondernemingen. Dit komt tot uiting door het beschikbaar stellen van achtergestelde ondernemingsleningen om hen in staat stellen versneld te groeien met achtergestelde ondernemersleningen. Daarnaast met het verder uitbouwen van de Wadinko Academie en het Wadinko Traineeship;
- de huidige activiteiten te continueren met ophoging van de maximale instapgrens voor het aangaan van een participatie naar € 5 miljoen;
- het huidige dividendbeleid te continueren tot 2021;
- een rendement te halen van 4% op eigen vermogen.
Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | Netwerkbedrijf Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,5 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (prestatie 2.1.3). Dit belang is verankerd in de statuten van Enexis waar het doel van de verbonden partij omschreven staat als: Het bedrijf zet in op duurzaamheid en innovatie, bijvoorbeeld door ontwikkeling van duurzame netten (o.a. pilots smart grids, initiatieven voor decentrale opwekking, eigen bedrijfsvoering). |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). Wettelijk is bepaald, dat alleen publieke lichamen aandeelhouder van een netwerkbedrijf kunnen zijn. |
Partijen | Provincie Groningen (6,57%), provincie Drenthe (2,37%), provincie Overijssel (19,68%), provincie Noord-Brabant (30,83%), provincie Limburg (16,13%) en 100 gemeenten in deze provincies en in de provincie Flevoland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 met 0,14% toegenomen van 19,54% naar 19,68% als gevolg van het overnemen van het belang van de gemeente Almelo. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Verder hebben wij een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. In april 2017 stelden de aandeelhouders het nieuwe Strategisch plan van Enexis vast. De strategische richting die Enexis voorstaat is in lijn met onze eigen ambitie. Enexis is kernpartner in het programma Nieuwe Energie 2017-2023. Een goede energie-infrastructuur is van essentieel belang voor het welslagen van dit programma. Vanuit onze rol als aanhouder zien wij hierop toe door in de aandeelhouderscommissie en de algemene vergadering: |
Financieel belang | Na uitbreiding van het belang in 2017 (van 19,54% naar 19,68%) bezit de provincie Overijssel 29.465.662 aandelen, die een boekwaarde vertegenwoordigen van € 46,3 miljoen. |
Bijzonderheden | Enexis Holding N.V. opereert in een gereguleerde markt, onder toezicht van de Energiekamer. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelde eind 2016 de maximaal toegestane tarieven voor 2017-2021 vast. Enexis geeft aan dat hierdoor de tarieven en het rendement van de onderneming onder druk komen te staan. Het resultaat van Enexis is met € 207 miljoen gelijk aan dat van 2016. Dit is in lijn met de verwachtingen. Hiervan wordt 50% dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het beheer van het elektriciteits- en gasnet en de leveringszekerheid is de belangrijkste opgave van het bedrijf. De uitvalduur voor elektriciteit is afgenomen van 15,2 naar 13,8 minuten per aansluiting. De uitval van gas is licht toegenomen van 45 naar 50 seconden per aansluiting. Voor borging van een veilige en betrouwbare levering van gas en elektriciteit is in 2017 € 756 miljoen uitgegeven aan investeringen in en onderhoud van het net. Daarnaast richt het bedrijf zich op het versnellen van de energietransitie. Het aandeel duurzame energie dat Enexis Netbeheer transporteert, blijft stijgen. In 2017 hebben ruim 53.000 klanten de stap gemaakt om zelf elektriciteit te produceren. De snelheid waarmee de energietransitie zich voltrekt, is tegelijkertijd een uitdaging voor de netbeheerder. Als kernpartner in het programma Nieuwe Energie 2017-2023 trekt Enexis het uitvoeringscluster 'energie-infrastructuur en warmte'. Ook verzorgt zij de monitoring van de voortgang van het programma. Vanuit een eigen verantwoordelijkheid vervult zij een rol bij regionale planvorming. Gemeenten onderzoeken op wijkniveau welke alternatieve energiedragers mogelijk/wenselijk zijn, de energie-infrastructuur die daarbij hoort en hoe verduurzaming voor langere periode gewaarborgd is. Enexis doet hiervoor de technische analyse en vormt een belangrijke schakel voor regionale afstemming met betrekking tot (nieuwe) energie-infrastructuur. Ook bij deze nieuwe ontwikkelingen streeft zij naar een goede balans tussen klanttarieven, bedrijfsresultaat en maatschappelijk rendement in de vorm van investering in energietransitie. |
Meer informatie |
Herstructureringsmaatschappij bedrijventerreinen Overijssel N.V. (HMO) (Zwolle)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | De verbonden partij HMO draagt bij aan de kwantiteit en kwaliteit van alle typen werklocaties (prestaties1.3.2 en 5.1.1). HMO draagt zorg voor een goede basiskwaliteit van de werklocaties, zodat bedrijven goed kunnen functioneren en werkgelegenheid behouden blijft of kan groeien. Dit belang is verankerd in de statuten van HMO waar het (hoofd)doel van verbonden partij omschreven is als: samen met publieke en private partijen – stimuleren en ondersteunen en bijdragen aan het op een duurzame wijze realiseren van herstructurering van bedrijventerreinen en overige registergoederen in Overijssel, met als doel zorgvuldig ruimtegebruik te bewerkstelligen en een goed economisch vestigingsklimaat voor ondernemers te (doen)waarborgen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel (100%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). In de Algemene vergaderingen van 2017 heeft de directeur ons uitgebreid geïnformeerd over de investeringen van HMO in Overijsselse werklocaties. In 2017 is Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO) geëvalueerd. In dat kader is het voornemen om HMO onder de HFO te brengen onderwerp van gesprek geweest. Zowel vanuit de provincie als de Raad van Commissarissen is benadrukt dat het uitgangspunt daarbij is dat de effectieve werkwijze van HMO behouden moet blijven Zie bijzonderheden voor verdere bestuurlijke betrokkenheid. |
Financieel belang | De stand van het eigen vermogen van HMO bedraagt ultimo 2017 € 36,6 miljoen. Het door de provincie ingebrachte aandelenkapitaal bedraagt € 37,8 miljoen. Voor het verschil wordt een voorziening getroffen van € 1,2 miljoen: voorziening Participatie HMO. Met het verbreden van de opdracht is het totale investeringsbudget van HMO uitgebreid naar € 52,4 miljoen: Door de provincie is € 37,8 miljoen aan kapitaal beschikbaar gesteld. HMO heeft de afgelopen jaren € 40 miljoen geïnvesteerd, terwijl er nog € 16 miljoen aan liquide middelen aanwezig is. Dit betekent dat HMO € 18,2 miljoen revolverend heeft ingezet. |
Bijzonderheden | In 2017 is zowel het Strategisch Beleidsplan 2018-2022 als het Meerjaren investeringsprogramma 2018-2022 door de provincie als aandeelhouder vastgesteld (Statenbrief). HMO heeft geïnvesteerd in alle type werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren en binnensteden), onder meer op de volgende plekken: Enschede (Ariënsplein en Havengebied), Hasselt (Zwarte Water), Dedemsvaart (oude Wehkamp gebouw), Zwolle (Broerenkwartier en De Vrolijkheid), Raalte (spoorzone Oost), Kampen (Haatland) en Olst-Wijhe (De Enk). Daarnaast investeert zij in de topwerklocaties Kennispark (o.a. BTC gebouw), High Tech Science Park (o.a. gebouw N) en Deventer Open Innovatie Center (AkzoNobel vestiging). Ten aanzien van Stadsbeweging bereidt HMO investeringen voor in onder andere Zwolle (Broerenkwartier), Almelo (Stadhuis/Woonboulevard), Oldenzaal (Vijfhoek) en Twenterand (supermarktcaroussel). Met de opdrachtverbreding (Statenvoorstel en besluit) is de inzet van HMO structureel geworden. Dit is aanleiding geweest om de organisatie te versterken. HMO heeft medewerkers in loondienst genomen in plaats van flexibel in te huren. HMO is en blijft wel een flexibele en compacte organisatie, waarin resultaatgerichtheid centraal staat. |
Meer informatie |
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) (’s-Gravenhage)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. Kerntaak van BNG Bank is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Zo draagt zij bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke investeringen. Doordat de bank alleen publiekrechtelijke aandeelhouders heeft, is zij onderdeel van de publieke sector. Met het aandeelhouderschap in BNG geeft de provincie Overijssel invulling aan haar publieke taak. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De aandeelhouders van BNG Bank zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies (Overijssel 0,16%), gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen. Het is statutair bepaald, dat alleen publieke lichamen aandeelhouder kunnen zijn van BNG. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). De onderwerpen die in de Algemene Vergadering van BNG Bank zijn besproken, gaven geen aanleiding om gebruik te maken van ons aandeelhouderschap. Dit mede gezien het geringe belang wat wij als provincie hebben. |
Financieel belang | De historische kostprijs van het Overijsselse deel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,2 miljoen en heeft in 2017 geen wijziging ondergaan. De nettowinst van BNG over 2017 steeg met 6,5% naar € 393 miljoen, vooral door ongerealiseerde waardestijgingen van activa en een sterk positief resultaat op financiële transacties van het ECB opkoopprogramma. Van de winst wordt 37,5% aan de aandeelhouders uitgekeerd als dividend (ten opzichte van 25% over 2016). Per aandeel van nominaal € 2,50 betekent dit een stijging van het dividend van € 1,64 naar € 2,53. De provincie Overijssel heeft samen met andere provincies medio december 2015 voor € 49,5 miljoen deel genomen in een door BNG Bank uitgegeven hybride lening (totale omvang € 424 miljoen). Eind 2016 heeft de provincie met € 25 miljoen nogmaals deelgenomen in een tweede lening. Met de uitgifte van het instrument hybride lening heeft de BNG Bank haar solvabiliteit kunnen verbeteren. Vanaf mei 2021 heeft BNG de mogelijkheid om het hybride kapitaal vervroegd af te lossen. |
Bijzonderheden | BNG heeft per 1 januari 2017 een nieuwe bestuursvoorzitter, mevrouw G. Salden. Zij is afkomstig van het Ministerie van Financiën. Als financier van een duurzamer Nederland heeft de bank ondermeer 150.000 zonnepanelen gefinancierd in 2017 , alsmede projecten op het gebied van windenergie, biomassa, geothermie en warmtenetten. In december 2017 heeft BNG Bank het Duurzaamheidsfonds opgericht voor leningen > € 100.000 ter verduurzaming van gemeenten en provincies. Tevens was BNG Bank op verzoek van de regering actief met stimulering van exportkredieten. Volgens het tijdschrift Global Finance is BNG Bank de veiligste bank van Nederland. BNG Bank staat in de Top-5 van de wereldranglijst. De bank is zeer kredietwaardig en heeft daardoor ook een hoge rating van Standard & Poor’s (S&P) AAA, Moody’s Aaa en Fitch AA+. Met deze hoge rating kan BNG tegen de meest gunstige voorwaarden kapitaal aantrekken en verstrekken voor haar klanten. |
Meer informatie |
Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (voorheen Oost N.V.) (Apeldoorn)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | De verbonden partij versterkt de economie en werkgelegenheid van Oost-Nederland en draagt bij aan het Overijsselse vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers. De inspanningen op het gebied van innoveren, internationaliseren (acquisitie en handelsbevordering) en investeren (verstrekken van risicofinanciering), zijn gericht op HTSM en haar belangrijkste toepassingsgebieden. Dit belang is verankerd in de statuten van Oost NL waar het doel van verbonden partij omschreven is als: het versterken van de economische structuur en de werkgelegenheid in Gelderland en Overijssel door: |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | In 2017 is Oost N.V. met participatiebedrijf PPM Oost gefuseerd tot Oost NL en daarbij is het belang van de provincie Overijssel gewijzigd (PS/2017/503). De aandelenverhouding van Oost NL is als volgt: Staat der Nederlanden 54,60%, Provincie Gelderland 29,83%, Provincie Overijssel 13,19% (was 13,51%), Universiteit Twente 2,39% en Regio Twente 0,0000017% (1 aandeel). Als gevolg van de fusie tussen Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland N.V. en Participatiemaatschappij Oost-Nederland N.V. zijn Universiteit Twente en Regio Twente toegetreden als aandeelhouder van de fusieorganisatie Oost NL. Voor de fusie waren zij aandeelhouder van het participatiebedrijf. Conform de aandeelhoudersovereenkomst hebben de oorspronkelijke drie aandeelhouders evenveel zeggenschap over de vennootschap als voor de fusie en behoudt de provincie Overijssel haar ‘vetorecht’. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Door portefeuillehouder Van Hijum zijn namens de provincie (onder andere) de volgende onderwerpen ingebracht in de Algemene Vergadering: De provincie Overijssel heeft de heer D.J.Klein Essink voorgedragen als lid van de Raad van de Commissarissen. De Algemene Vergadering heeft met deze voordracht ingestemd. |
Financieel belang | De historische aanschafwaarde van het Overijsselse deel in het aandelenkapitaal bedraagt - na uitbreiding van dit belang met € 6 miljoen in december 2013 - € 10,2 miljoen. Door toetreding van de nieuwe aandeelhouders is het aandeel van de provincie Overijssel en de andere aandeelhouders iets kleiner geworden (verwaterd). Dit heeft echter geen consequenties voor de waardering van de aandelen van de provincie. Naast een financieel belang heeft de provincie ook een subsidierelatie met Oost N.V, waarvoor het activiteitenplan van Oost N.V de basis vormt. |
Bijzonderheden | De laatst vastgestelde (geconsolideerde) jaarrekening is die van 2016. Het geconsolideerde resultaat van Oost NV en PPM Oost over 2016 was € 1 miljoen negatief. Oorzaak van dit resultaat is een aantal faillissementen en liquidaties (of kwijtscheldingen) in 2016, die onvoldoende gecompenseerd werden door exits. De opgebouwde eigen vermogenspositie van Oost N.V. was dusdanig dat het negatieve resultaat zonder problemen kon worden opgevangen. De geschatte marktwaarde van de participatieportefeuille is in 2016 gegroeid. Deze fair market value lag eind 2016 €24,8 miljoen hoger dan de boekwaarde. In 2015 bedroeg de overwaarde nog € 23,6 miljoen. Daarmee is de stille reserve in 2016 gegroeid met € 1,2 miljoen. Belangrijke ontwikkeling in 2017 in de context van Oost NL en de andere vier Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) in Nederland is het voornemen van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat om een landelijke financierings- en ontwikkelinstelling op te richten - Invest-NL. De wijze waarop Invest-NL en de samenwerking met de ROM’s wordt vormgegeven is nog onderwerp van studie. Daarbij is een van de facetten het voornemen de uitoefening van het Rijksaandeelhouderschap van de ROM’s te beleggen bij Invest-NL. De ROM’s en de provinciale aandeelhouders hebben het ministerie collectief geadviseerd het aandeelhoudersbeheer van de ROM’s bij het ministerie te laten. Invest-NL zou per 01.01.2019 operationeel moeten zijn. |
Meer informatie |
Vitens N.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van de provincie Overijssel als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Overijssel. Dit belang is verankerd in de statuten van Vitens waar het doel van verbonden partij omschreven is als: De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De aandelen Vitens N.V. zijn in handen van 98 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel (13,40%), provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten. Het belang van provincie Overijssel is in december 2017 gewijzigd. Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2018 (PS/2014/707) besloot u om gelden beschikbaar te stellen voor het genereren van structurele inkomsten voor de lange termijn. Deze middelen zijn onder meer ingezet om aandelen Vitens over te nemen. Twaalf gemeenten hebben hiervan gebruik gemaakt en dit heeft geleid tot een wijziging van het belang van de provincie Overijssel van 6,42% naar 13,40%. In december 2017 informeerden wij u over de afronding van de aandelentransactie (PS/2017/988). |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: E. Boerman). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Commissie van Aandeelhouders. Deze adviescommissie is bij besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 10 december 2007 ingesteld en bereidt de besluitvorming door de Algemene Vergadering voor. Portefeuillehouder Boerman heeft in de Algemene Vergadering namens de provincie ingestemd met de benoeming van twee nieuwe directieleden. Ook is ingestemd met het drinkwatertarief voor 2018. |
Financieel belang | De provincie Overijssel bezit sinds 21 december 2017 774.096 aandelen. De boekwaarde daarvan bedraagt € 34.991.000,-. Daarnaast is sprake van een achtergestelde lening die per 1 juli 2021 volledig afgelost zal zijn (oorspronkelijk bedrag € 24,3 miljoen; oorspronkelijke looptijd vijftien jaar). Stand ultimo 2017: € 6,5 miljoen. |
Bijzonderheden | Op 1 september 2017 is de nieuwe directie van Vitens gestart: de heer Hannema als directievoorzitter en mevrouw Bonhof als lid van de directie. Zij volgen respectievelijk mevrouw Declercq en de heer Odding op. In 2017 is het drinkwatertarief voor de gemiddelde klant gelijk gebleven aan dat van 2016. In november 2017 is door de aandeelhoudersvergadering ingestemd met de tariefstelling voor 2018. De tarieven voor 2018 zijn verlaagd. De kosten voor een modelklant (verbruik 110 m3/jaar) dalen van € 114 naar € 106 per jaar. Het uitgangspunt is dat de tarieven zijn afgeleid van de kostprijzen en hiermee in verhouding staan. Vitens voldoet met haar tariefstelling aan de eisen van de Drinkwaterwet. Als gevolg van de daling van de maximale vermogenkosten vergoeding (WACC) dalen de tarieven voor de wettelijke activiteiten. Daarnaast daalt het tarief in 2018 tijdelijk omdat de Drinkwaterwet voorschrijft dat overwinsten - een rendement hoger dat de maximale toegestane vermogenkostenvergoeding - in enig jaar, twee jaar daarna via een tariefsaanpassing moet worden teruggegeven aan de klant. |
Meer informatie |
Wadinko N.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | De verbonden partij Wadinko N.V. geeft ondernemers toegang tot risicofinanciering (prestatie 5.3.4). De vennootschap heeft ten doel gezonde bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid te stimuleren in het werkgebied van haar aandeelhouders (Overijssel, de Noord-Oostpolder en Zuidwest Drenthe), met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken. Wadinko neemt rechtstreeks deel in het aandelenkapitaal van ondernemingen. Zij richt zich op bedrijven die willen groeien of innoveren, zich willen verzelfstandigen of opvolgingsvraagstukken hebben. De bedrijven waar Wadinko bij voorkeur in participeert, behoren tot de maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. Dit belang is verankerd in de statuten van Wadinko waar het doel van de verbonden partij omschreven is als: het deelnemen in en het directie voeren over andere ondernemingen die (bij voorkeur) werkzaam zijn in Overijssel, waaronder bedrijven werkzaam op het gebied van kunststoffen en milieutechnieken en zo de werkgelegenheid te bevorderen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel (25,12%) en de gemeenten Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Hellendoorn, Hof van Twente, Kampen, Losser, Meppel, Noordoostpolder, Olst – Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen – Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Urk, Westerveld, Wierden, Zwartewaterland en Zwolle. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Wadinko heeft zichzelf een ambitie gesteld tot 2020. Vanuit de rol van aandeelhouder bewaakt de provincie de voortgang hierop. |
Financieel belang | De provincie Overijssel bezit 600 van de 2.389 aandelen welke een boekwaarde van nihil vertegenwoordigen. |
Bijzonderheden | De directie van Wadinko heeft in de algemene vergadering (5 juni 2015) haar ambitie voor 2020 aangegeven: Wadinko is een belang aangegaan in een viertal participaties: Ténax, Brinks Metaalbewerking, Tolsma-Grisnich en Auping (investeringsvolume € 14 miljoen). Daar staat tegenover dat zij voor nagenoeg hetzelfde bedrag haar belangen - of een deel daarvan - in een viertal participaties heeft verkocht. Per saldo neemt hiermee de werkgelegenheid bij de bedrijven waar Wadinko participeert met ongeveer 275 medewerkers af. De positieve kanttekening die hierbij geplaatst moet worden, is dat Tauw - waar 1.000 mensen werken - nu volledig zelfstandig verder gaat. Mede door de investering en betrokkenheid van Wadinko is Tauw door een lastige periode geholpen en gaat het nu weer goed met het bedrijf. In 2017 is de eerste ondernemerslening (achtergestelde lening) verstrekt aan New-Media. Daarnaast heeft Wadinko samen met twee private partijen, Unica B.V. en Hemmink B.V., een nieuwe onderneming opgericht, WIMM (Wij Investeren in Mens en Maatschappij). WIMM zet in op ondernemerschap, leiderschap en talentontwikkeling in het werkgebied van Wadinko, en beoogt meer en extra bedrijvigheid te creëren én de kwaliteit van die bedrijvigheid te verhogen. |
Meer informatie |
Openbare lichamen
- het nadelige effect op de grondexploitatie ad € 8,5 miljoen;
- te verwachten verplichtingen ad € 0,3 miljoen.
Openbaar lichaam Area Development Twente (ADT) (Enschede)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt bij aan de herontwikkeling van de voormalige luchthaven Twente tot Technology Base Twente. De gebiedsontwikkeling heeft tot doel de innovatieve maakindustrie in Twente te versterken als kansrijke aanjager van de regionale economie. Dit belang is verankerd in de gemeenschappelijk regeling ADT die het doel van de verbonden partij omschrijft als: de herontwikkeling van het projectgebied - als gevolg van de sluiting van de luchtmachtbasis Twente waarmee het militair gebruik van het projectgebied is beëindigd - ten behoeve van toekomstbestendige bestemmingen die een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de economie, ecologie en leefbaarheid van de regio. ADT en deelnemers spannen zich in het projectgebied te bestemmen voor woningbouw, bedrijventerrein, luchthaven en natuur, met als uitgangspunt dat de gebiedsontwikkeling moet bijdragen aan een economisch sterker en duurzamer Twente. ADT (Technology Base Twente) behoort samen met RBT (XL Businesspark), Kennispark Twente en het Hightech Systems Park (HTSP) tot de vier economische toplocaties in Twente. |
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling (oorspronkelijk in werking getreden op 23 november 2010) is in 2015 aangepast (PS/2014/1084) en opnieuw in werking getreden op 1 januari 2016. |
Partijen | Provincie Overijssel (50%) en gemeente Enschede (50%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks Bestuur: Y.J. van Hijum (lid) en M.T. van Haaf (lid), in rol van opdrachtgever. Algemeen Bestuur: Y.J. van Hijum (lid), M.T. van Haaf (lid), en E. Boerman (lid) en J.M.E. Traag (lid) in rol van eigenaar. Na een niet geslaagde poging tot overdracht van Technology Base aan een private partij, hebben de bestuursleden in 2017 - namens de provincie - een start gemaakt met een strategische heroriëntatie van de ontwikkelstrategie Technology Base. In overleg met Enschede is een koers op hoofdlijnen bepaald (PS/2017/947). Deze koers en de mogelijke gevolgen voor de gemeenschappelijke regeling ADT worden in 2018 verder uitgewerkt. Dit alles met oog op realisatie van de missie van ADT: de economische structuurversterking van Twente en de ontwikkeling van een goede balans met ecologie, landschap en ruimtelijke kwaliteit. |
Financieel belang | In de voorziening resultaten gebiedsexploitaties is voor ADT een bedrag van € 8,8 miljoen gestort voor: Een risicosimulatie in opdracht van ADT heeft het risico van de grondexploitatie in 2017 berekend op circa € 8 miljoen. Uit risicoanalyse van de luchthavenexploitatie blijkt dat een risicoreservering benodigd is van € 1,48 miljoen. Op basis daarvan is in totaal een risicoreserve van € 9,48 miljoen afdoende. Als aandeelhouders dienen we een risicoreservering aan te houden van € 9,48 miljoen. Omdat wij voor 50% in ADT participeren is onder het weerstandsvermogen € 4,7 miljoen risicoreservering opgenomen voor ADT. |
Bijzonderheden | In het voorjaar van 2017 stelde u het Luchthavenbesluit Twente Airport vast (Statenvoorstel en besluit ) en heeft u de Commissie Regionaal Overleg Twente Airport ingesteld (Statenvoorstel en besluit). Daarmee is de vliegfunctie op luchthaven Twente Airport als onderdeel van Technology Base mogelijk en heeft de provincie het gevoegd gezag overgenomen van het Ministerie van Defensie. Met de voorziene vaststelling van de gemeentelijke bestemmingsplannen begin 2018 zijn alle kaders die de verdere ontwikkeling van het gebied Technology Base mogelijk maken vastgesteld. De ontwikkeling van Technology Base ligt op koers. Een groeiend aantal bedrijven vestigt zich op Technology Base. De oude F16-shelters worden getransformeerd tot vaste, inspirerende onderkomens voor innovatieve bedrijven en de locatie en de baan wordt steeds meer gezien als dé proef- en testlocatie voor vliegtuigen en unmanned systems. Binnen het Safety en Security cluster is met de Risk Factory en het Safety Fieldlab een stevige basis gelegd voor samenwerking tussen kennisinstellingen en de veiligheidsregio Twente; ontwikkelingen die goed passen op Technology Base, waarvan de economische impact verder vergroot wordt. De verkoop van kavel in woongebied 't Vaneker (inclusief Zuidkamp) loopt boven verwachting. Ook de andere woongebieden, Prins Bernhardpark, Overmaat en Fokkerweg, zijn in ontwikkeling en exploitatie genomen |
Meer informatie |
Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | Het realiseren van een regionaal bedrijventerrein draagt bij aan Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties. De betrokken partijen willen een regionaal grootschalig en duurzaam bedrijventerrein realiseren. De provincie neemt deel in de ontwikkeling, exploitatie en beheer van dit bedrijventerrein. Dit belang is verankerd in de gemeenschappelijk regeling RBT die de taak van de verbonden partij omschrijft als: het (duurzaam) ontwikkelen, realiseren, exploiteren en beheren van het bedrijventerrein. De verbonden partij richt zich op vestiging van bedrijven met grootschalige industriële productie of actief in de transport- en distributiesector met een terreinquotiënt van 20 tot 50 arbeidsplaatsen per hectare en een ruimtebehoefte vanaf 2 ha. RBT (XL Businesspark) behoort samen met ADT (Technology Base Twente, Kennispark Twente en het Hightech Systems Park (HTSP) tot de vier economische toplocaties in Twente. |
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling (oorspronkelijk in werking getreden op 5 april 2005) is in 2015 aangepast (PS/2015/866) en opnieuw in werking getreden op 24 maart 2016 (Staatscourant - publicatienummer 15705). |
Partijen | De provincie Overijssel (23%), Almelo (23%), Hengelo (23%), Enschede (23%) en Borne (8%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks bestuur: Y.J. van Hijum (lid/vervult rol opdrachtgever). Algemeen bestuur: Y.J. van Hijum (lid) en M.T. van Haaf (lid/vervult rol eigenaar). U heeft een motie aangenomen waarin u ons vraagt er bij het Algemeen Bestuur op aan te dringen de Gemeenschappelijke regeling RBT aan te passen. Het Algemeen Bestuur heeft het Dagelijks Bestuur de opdracht gegeven om de gemengde regeling om te vormen naar een collegeregeling. Het besluitvormingstraject voor deze omvorming wordt in 2018 doorlopen. |
Financieel belang | De conceptgrondexploitatie (grex) van RBT per 1 januari 2018 geeft een stand van negatief € 25,04 miljoen netto contante waarde. Ons aandeel in het verlies van deze grex - 23% zijnde € 5,76 miljoen - is opgenomen in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties. |
Bijzonderheden | RBT heeft in 2017 een goed jaar gedraaid. In april 2017 heeft de Belgische investeerder Groep Heylen een ontwikkelovereenkomst getekend voor de uitgifte van ruim 28 ha op XL Business Park Twente in Almelo, te ontwikkelen binnen vijf jaar. Groep Heylen wil een duurzame T-Port Logistic Campus ontwikkelen. Het voornemen was om in 2017 de eerste 3 ha grond af te nemen. In werkelijkheid is eind 2017 door Groep Heylen 7,5 ha afgenomen. De bouw van de campus is ondertussen gestart. Logistiek dienstverlener Bleckmann bouwt een eerste hal voor de warehousing van de Chinese speelgoedgigant Vtech. Samen met de overige uitgiftes in 2017 (3 ha voor Container Terminal Twente, een uitbreiding van het zittende bedrijf Madison van 0,8 ha en 3,2 ha voor Eurol) heeft RBT in 2017 ruim 14 ha uitgegeven, waar 9 ha was voorzien. |
Meer informatie |
Rechtspersoon bij wet
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
Hoort bij prestatie | |
Provinciaal publiek belang | Het beheer van het nazorgfonds stortplaatsen valt onder prestatie 2.2.3. De Leemtewet (aanvulling Wet milieubeheer) waarborgt dat gesloten stortplaatsen geen of zo weinig mogelijk gevolgen voor het milieu hebben. Op grond van deze wet zijn wij bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor de nazorg van stortplaatsen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn of worden gestort. |
Juridische vorm | Het fonds is opgericht door het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel (artikel 15.47, lid 1 Wm) en is een rechtspersoon bij wet (artikel 15.47, lid 3 Wm). De rechtspersoon is in 2014 ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. |
Partijen | Provincie Overijssel, N.V. ROVA en Twence B.V. Het belang van de provincie Overijssel is in 2017 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks bestuur: J.M.E. Traag en Y.J. van Hijum. Algemeen bestuur: het voltallige College van Gedeputeerde Staten. Bestuurlijk Overleg nazorgfonds: J.M.E. Traag , Y.J. van Hijum, , een vertegenwoordiger van N.V. ROVA en een vertegenwoordiger van Twence B.V.. ROVA en Twence hebben in dit orgaan recht van inspraak, maar geen beslissingsbevoegdheid. In 2017 ging de aandacht van het bestuur uit naar de haalbaarheid van het doelvermogen. |
Financieel belang | Om invulling te geven aan de verantwoordelijkheid van de Leemtewet bepaalt de wet (art. 15.44 Wm) dat uw Staten een heffing instellen ter bestrijding van de kosten van de nazorg¬maatregelen bij stortplaatsen waar na 1 september 1996 nog afval gestort wordt. Deze heffing wordt bij belastingverordening opgelegd aan de exploitanten van de stortplaatsen in Overijssel. Uw Staten hebben deze belastingverordening op 30 maart 1999 vastgesteld. Wij zijn verplicht de opbrengsten van de heffing af te dragen aan het ‘Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel’. De bijbehorende tarieventabel is een aantal jaren buiten werking gesteld, omdat tot 2016 de verwachting was dat de omvang van het fonds en de verwachte rendementen voldoende zouden zijn om de vereiste doelvermogens te realiseren. Dit laatste is niet meer het geval, zie de aanvullende toelichting bij bijzonderheden. |
Bijzonderheden | De jaarrekening 2016 is de laatst vastgestelde jaarrekening; het eigen vermogen bedraagt ultimo 2016 ruim € 11,5 miljoen. Het aanwezige vermogen is ondergebracht bij vermogensbeheerder Rabobank. Door de Rabobank is circa € 9,0 miljoen belegd in aandelen en obligaties. De resterende € 3 miljoen wordt als liquide middelen aangehouden. Gelet op de huidige rentetarieven is het hoogst onzeker of het afgesproken te behalen rendement van 5,06% gerealiseerd kan worden. Naar het zich laat aanzien zullen de stortvolumes in de toekomst blijven afnemen, waardoor de stortlocaties langer open zullen blijven dan voorzien. Dit kan gevolgen hebben voor de opbouw van de vereiste doelvermogens. De voor de stortlocaties opgestelde nazorgplannen zijn in 2016 geheel herzien, waarbij een herberekening van de vereiste doelvermogens is gedaan . Voor de locatie Elhorst Vloedbelt is het vereiste doelvermogen zodanig gewijzigd dat de verwachting is dat dit niet gerealiseerd zal worden uit de rente inkomsten. Voor de andere twee locaties lijkt het vereiste doelvermogen wel haalbaar. De Rabobank heeft een langjarige rendementsprognose afgegeven van 3,1%. Op basis van deze prognose en het reeds opgebouwde vermogen voor Elhorst Vloedbelt is de verwachting dat er in 2082, jaar van sluiting, nog een tekort is van circa € 5,5 miljoen. Op basis hiervan is besloten om voor de locatie Elhorst Vloedbelt een jaarlijkse heffing van € 40.000 op te leggen aan Twence. De verwachting is dat het vereiste doelvermogen door deze heffing wel bereikt zal worden. |
Meer informatie | - |
Verenigingen
- Het behartigen van de belangen van provincies.
- Het bieden van een platform voor uitwisseling van kennis en ervaringen.
- Het stimuleren en entameren van vernieuwingsprocessen binnen de provincies.
Interprovinciaal Overleg (IPO) ('s-Gravenhage)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Als vereniging draagt IPO niet bij aan een specifieke prestatie in de begroting. Echter, lidmaatschap van IPO is van belang voor de bestuurlijke betrokkenheid bij de kerntaken die de provincies gezamenlijk uitvoeren. De vereniging IPO heeft tot doel: |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (vereniging, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De twaalf provincies. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Bestuurslid Y.J. van Hijum Provinciale Staten van iedere provincie wijzen uit hun midden twee personen aan ter vertegenwoordiging van hun provincie in de algemene vergadering. |
Financieel belang | Op 9 september 2014 hebben Gedeputeerde Staten ingestemd met het afgeven van een borgstelling ter hoogte van € 0,6 miljoen aan het IPO voor een lening van BNG, ten behoeve van de overbrugging van de verhuizing naar en inrichting van nieuwe kantoorruimte van het IPO. De stand van de garantstelling per 31 december 2017 is € 0,42 miljoen. De garantstelling vervalt op 15 oktober 2024. Aflossing en rente verloopt via de jaarlijkse provinciale bijdragen aan het IPO. Bij een eventueel inroepen van de garantstelling wordt het effect voor Overijssel verrekend met de IPO-bijdrage. |
Bijzonderheden | In 2017 heeft de betaling van de derde termijn plaatsgevonden, waardoor de hoogte van de garantstelling ook navenant lager wordt en uitkomt op € 0,42 miljoen. |
Meer informatie |