10. Bedrijfsvoering
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Inleiding
Doelmatigheid
In het kader van de verplichting dat het College onderzoeken verricht naar doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur is ten aanzien van het beleidsterrein ‘Misbruik en oneigenlijk gebruik’ geconcludeerd dat de in 2005 door GS vastgestelde nota in dat kader ingetrokken kon worden omdat de maatregelen in afzonderlijke regelingen en beleidsdocumenten zijn uitgewerkt. Dit heeft dan ook plaatsgevonden. Het in het verslagjaar gestarte onderzoek naar de kwaliteit van huidige monitoring en beheersing rondom informatiebeveiliging zal in 2018 worden afgerond.
Rechtmatigheid
De door concerncontrol uitgevoerde verbijzonderde interne controle (VIC) heeft op basis van het door Provinciale Staten vastgestelde normenkader voor de relevante financiële processen gecontroleerd of de uitgaven rechtmatig hebben plaatsgevonden. Er zijn over 2017 geen materiele fouten aan het licht gekomen die in totaliteit de 1% van de lasten overschrijden. De geconstateerde fouten en geformuleerde aanbevelingen zijn met de betrokken proceseigenaren besproken en worden opgevolgd. De accountant heeft inzicht in de bevindingen van de VIC en neemt onze bevindingen mee in haar oordeel omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid van de verantwoording van de provincie.
Voorziening reorganisatie
De voorziening reorganisatie is bedoeld om de WW kosten van oud-medewerkers op te vangen die door de reorganisatie boventallig zijn geworden. De inzet om boventalligheid te voorkomen is effectief gebleken. In 2017 heeft een verdere daling (van 17 medewerkers naar 7 medewerkers) van het aantal medewerkers plaatsgevonden waarvan de WW-lasten ten laste van de voorziening reorganisatie komen. De voorziening is als gevolg van deze daling eind 2017 incidenteel met € 2,7 miljoen verlaagd.
Participatiewet
De uitvoering van de Participatiewet is lastig. De match tussen de doelgroep en regulier werk is zelden 100% sluitend. Met 10 banen in 2017 is de norm precies gehaald. Door de Quotumwet zullen wij in 2018 20 participatiebanen moeten hebben gerealiseerd. Wij beraden ons op de meest kansrijke strategie daarvoor. De verwachting is dat het niet eenvoudig gaat worden om te komen tot een match met activiteiten die echt toegevoegde waarde hebben voor de provincie Overijssel. Desondanks is en blijft onze inzet er onverkort op gericht te voldoen aan de norm.
Beste Werkgever 2017 – 2018
De provincie Overijssel heeft het keurmerk ‘Beste Werkgever 2017 – 2018’ ontvangen. Dit keurmerk is een gezamenlijk initiatief van Effectory en Intermediair. Medewerkers beoordelen of hun werkgever het keurmerk krijgt. Binnen de sector Openbaar Bestuur en Veiligheid heeft Overijssel drie sterren ontvangen; het maximaal haalbare resultaat. De score wordt bepaald door een aantal belangrijke zaken op het gebied van werkbeleving. Over de hele linie waarderen medewerkers van de provincie Overijssel hun werkgever erg positief.