Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Overijssel

Jaarverslag 2017

Publicatiedatum: 24-04-2018

  • Home
    • Overzicht
    • 1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    • 2. Milieu en energie
    • 3. Vitaal platteland
    • 4. Mobiliteit
    • 5. Regionale economie
    • 6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    • 7. Kwaliteit openbaar bestuur
    • 8. Gebiedsontwikkelingen
    • 9. Sociale kwaliteit
    • 10. Bedrijfsvoering
    • 20. Financiering en dekkingsmiddelen
    • Overzicht
    • Provinciale heffingen
    • Weerstandsvermogen
    • Kapitaalgoederen
    • Verbonden partijen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Grondbeleid
    • Overzicht
    • Overzicht van baten en lasten
    • Analyse van het resultaat over 2017
    • Structurele en incidentele baten en lasten
    • Balans
    • Personeelsgebonden lasten
    • Overzicht
    • Provinciale Staten
    • Dagelijks bestuur
    • Ambtelijke organisatie
  • Accountantsverklaring
    • Overzicht
    • SiSa 2017
    • Kwaliteit van Overijssel
    • Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken
    • Technische bijlagenboek
    • Jaarverslag Ontwikkelopgave Natura2000
    • Jaarverslag VTH
    • Jaarverslag EFO
  • Doelenboom

    1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

    Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.

    Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen
    1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving 1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijke kwaliteit 1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt 1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa 1.1.5 Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening 1.1.6 Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte 1.1.7 Implementatie Omgevingswet
    Behouden leefkwaliteit van het platteland
    1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied
    Versterken van stedelijke netwerken
    1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken 1.3.2 Stadsbeweging
    Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast
    1.4.1 Waterveiligheid 1.4.2 Deltaprogramma 1.4.3 IJssel-Vechtdelta 1.4.4 Wateroverlast 1.4.5 Klimaat Actieve Stad
    Schoon en voldoende water
    1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland 1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater 1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater 1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water
    2. Milieu en energie

    Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:

    a. Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.

    b. Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.

    Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023
    2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel 2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
    Borgen van basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid
    2.2.1 Kaderstelling uitvoering water-, milieuwetgeving 2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu en veiligheid 2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen 2.2.4 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
    Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem
    2.3.1 Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020 2.3.2 Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties 2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties 2.3.4 Sanering Olasfaterrein
    Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport
    2.4.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken 2.4.3 Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)
    Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu
    2.5.1 Adviseren over en stimuleren van duurzaamheidsinitiatieven 2.5.2 Stimuleren van kennisoverdracht en netwerken voor duurzame ontwikkeling
    Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid
    2.6.1 Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beinvloeding (landelijk en Europees) 2.6.2 Monitoring en evaluatie
    3. Vitaal platteland

    Om de bijdragen van natuur, landschap en landbouw aan de welvaart en het welzijn te behouden, streven wij naar een aantrekkelijk landelijk gebied met een goede verhouding tussen economie en natuur.

    Relatie met de ambities van andere beleidsterreinen:

    Gezonde natuur en een gevarieerd landschap zijn niet alleen belangrijk voor de bescherming van planten en dieren, maar ook voor de provinciale waterhuishouding, een goed woon- en vestigingsklimaat en voor recreatie en toerisme. Daarnaast zijn natuur en landschap, net als bijvoorbeeld infrastructuur en water, belangrijke dragers van de indeling van de ruimte.

    Met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) zorgen wij, door het verminderen van de uitstoot van stikstof, voor een goede balans tussen economische ontwikkeling voor (agrarische) bedrijven, infrastructuur en natuur. Een toekomstbestendige landbouw en behoud en ontwikkeling van natuur dragen zowel bij aan de vitaliteit en het beheer van het landelijk gebied, als aan inkomen en werkgelegenheid voor bedrijven in de keten van boer tot verwerkende industrie, recreatie en natuurbeheer.

    Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer
    3.1.1 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 3.1.2 Soortenbescherming in samenhang met ruimte voor economische ontwikkeling 3.1.3 Beheer natuurterreinen 3.1.4 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied 3.1.5 Beheer landschap
    Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten
    3.2.1 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 3.2.2 Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof 3.2.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten 3.2.4 Milieu-innovatie in de landbouw
    Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving
    3.3.1 Versterken samenhang economie, natuur en samenleving 3.3.2 Nationale parken 3.3.3 Programma Twickel 3.3.4 Verbetering van de verkaveling van de landbouw
    Verduurzaming agrofood ketens
    3.4.4 Innovatie en duurzame productie in de Agro & Food keten 3.4.5 Agro & Food beleid
    Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied
    3.5.2 Uitwerking natuurvisie 3.5.3 Evaluatie natuurpact 3.5.4 Europees natuurbeleid 3.5.5 Beleidsonderzoek 3.5.6 Monitoren en evaluatie 3.5.7 Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk 'Samen werkt beter'
    4. Mobiliteit

    Het hoofddoel van mobiliteitsbeleid is het realiseren van een goede bereikbaarheid van economische kerngebieden voor zowel personenverkeer als goederenvervoer. Daarbij komt de focus nadrukkelijker te liggen op verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit.

    Integrale mobiliteitsaanpak Overijssel
    4.1.1 Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave 4.1.3 Integraal Mobiliteitsbeleid 4.1.4 Intensivering samenwerking regionale mobiliteit 4.1.5 Subsidieregeling Mobiliteit
    Koers Openbaar Vervoer - Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoerssysteem door een passende mobiliteitsmix
    4.2.1 Herijking openbaar vervoer 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi 4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer 4.2.5 Spoor Vechtdallijnen 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen
    Koers Fiets - Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets
    4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
    Koers Goederen - Stimuleren van duurzaam goederenvervoer
    4.4.1 Strategische Logistieke Alliantie in Overijssel 4.4.2 Goederenvervoer over Water 4.4.4 Monitoren goederenvervoer over spoor
    Beleidsimpuls Verkeersveiligheid - Een vernieuwde integrale aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen
    4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 4.5.3 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
    Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra
    4.6.1 A1 4.6.2 N18 4.6.3 N34 4.6.4 N35 4.6.5 N50 4.6.6 N307 4.6.7 N340 - N48 - N377 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen) 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten 4.6.11 Verbeteren doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement
    Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur
    4.7.1 Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur
    Beleidsimpuls Beter Benutten - Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten
    4.8.1 Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering 4.8.2 Slimme Mobiliteit
    5. Regionale economie

    Behoud en groei van de werkgelegenheid in Overijssel.

    Wij werken aan een concurrerende economie met meer werkgelegenheid.

    Drie pijlers vormen het fundament van deze ambitie:

    1. een aantrekkelijk vestigingsklimaat,
    2. de aansluiting tussen arbeidsmarkt en onderwijs,
    3. een concurrerend bedrijfsleven.

    Het beleid staat niet op zichzelf; er is sprake van raakvlakken met de opgaven energie, duurzaamheid en mobiliteit (ontsluiting van de economische kerngebieden). Daarnaast bestaan er afhankelijkheden met publieke en private partners binnen Overijssel alsook met Gelderland, het Rijk en Europa.

    Ondernemers vestigen in Overijssel
    5.1.1 Werklocaties: basis op orde 5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties 5.1.4 Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied
    Iedereen in Overijssel doet mee
    5.2.1 Kiezen, leren en werken in de techniek 5.2.2 (Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit 5.2.3 Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
    Overijssel investeert in innovatie
    5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur 5.3.2 Van idee naar marktintroductie 5.3.3 Regionale concurrentiekracht 5.3.4 Risicofinanciering
    Overijssel onderneemt (internationaal)
    5.4.1 Versterken ondernemerschap in Overijssel 5.4.2 Bevorderen van export 5.4.3 Acquisitie
    Overijssel gastvrij
    5.5.1 Gastvrij Overijssel 2016 - 2019 5.5.2 Festivals en evenementen
    6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg

    Een toekomstbestendig en levendig cultureel klimaat, dat Overijssel aantrekkelijk maakt, waarin de culturele identiteit wordt ontwikkeld en behouden, waarin iedereen meedoet, waarin ruimte is voor ontwikkeling en experiment en waarin cultuur een verbindingsfactor van betekenis is.

    Behouden, duurzaam ontwikkelen en beleefbaar maken van cultureel erfgoed inclusief beeldbepalende gebouwen en objecten (niet zijnde monumenten)
    6.1.1 Archeologische vondsten: bewaren, delen en vertellen 6.1.2 Samen werken aan toekomstbestendig erfgoed 6.1.3 Het verhaal van Overijssel vertellen
    In stand houden en versterken van een duurzame culturele infrastructuur en van toekomstbestendig cultureel aanbod van hoge kwaliteit
    6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod 6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
    Vergroten van de toegankelijkheid van cultuureducatie, ontwikkelen van een toekomstbestendig aanbod voor cultuurparticipatie en investeren in talentontwikkeling
    6.3.1 Cultuur is jong geleerd 6.3.2 Meedoen is de kunst 6.3.3 Talent heeft de toekomst
    Toekomstbestendig maken van het Overijssels bibliotheeknetwerk met sterke, in de samenleving verankerde, bibliotheken
    6.4.1 Bibliotheek: een leven lang lezen èn leren
    7. Kwaliteit openbaar bestuur

    Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.

    Een goed openbaar bestuur in Overijssel
    7.1.1 Bestuurlijke inrichting 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht 7.1.3 Financieel toezicht 7.1.4 Archieftoezicht 7.1.5 Samenwerking met overheden in de Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD) 7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
    Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving
    7.2.1 Toepassen van de participatiecode 7.2.2 Experimenten bestuursstijl 7.2.3 Kennisontwikkeling en -deling 7.2.4 Trendbureau Overijssel
    Versterking kwaliteit eigen bestuur
    7.3.1 Samenwerking 7.3.2 Relatiebeheer en lobby 7.3.3 Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling 7.3.4 Uitvoering passend communicatiebeleid 7.3.5 Bestuursadvisering 7.3.6 Bezwaar en beroep 7.3.7 PS / GS / Griffie
    8. Gebiedsontwikkelingen

    Gebiedsontwikkelingen vormen een instrument om complexe kerntaak overstijgende opgaven te kunnen realiseren. Wij hebben in elke van deze gebiedsontwikkelingen bij uitstek de rol om belangen in hun samenbundeling tot gelding te doen komen. Door de koppeling van belangen ontstaan de zogenaamde meekoppelkansen: het resultaat is meer dan de som der delen.

    Gebiedsontwikkelingen
    8.1.1 Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, fase 1 8.1.2 Ontwikkelopgave Natura 2000 8.1.3 Noordoost-Twente 8.1.4 Ruimte voor de Vecht 8.1.5 TecBase Twente 8.1.6 IJsseldelta, fase 2
    Grondbeleid
    8.2.1 Grondzaken
    9. Sociale kwaliteit

    Overijssel is een samenleving met ruimte voor lokaal initiatief, met inwoners die zich inzetten voor hun eigen woon- werk- en leefomgeving. Noaberschap is de drijfveer.

    Samen maken we Overijssel
    9.1.3 Overijssels noaberschap 9.1.4 Zelfstandig leven 9.1.5 Gezond bewegen 9.1.6 Delen en leren
    10. Bedrijfsvoering

    Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.

    Sturing, beheersing en verantwoording
    10.1.1 Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.2 Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie 10.1.3 Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.4 Uitvoeren concerncontrol
    De digitale provincie
    10.2.1 Digitaal zaken doen 10.2.2 Digitale samenwerking 10.2.3 Duurzaam toegankelijke informatie
    Juridische kwaliteit
    10.3.3 Versterken legitimatie van provinciaal bestuur 10.3.1 Vergroten realiserend vermogen 10.3.2 Verminderen juridische risico's
    Flexibele organisatie
    10.4.1 Inzetbaarheid van medewerkers 10.4.2 Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen
    11. Financiering en dekkingsmiddelen
  • Leeswijzer

    Welkom bij het Jaarverslag 2017!
    Gedeputeerde Staten rapporteren met het Jaarverslag inhoudelijk en financieel aan u over het afgelopen jaar. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie worden gepresenteerd.

    Om u wegwijs te maken op de website van het Jaarverslag, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.

    Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.

    Interactieve startpagina
    De interactieve startpagina van het Jaarverslag geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de realisatie van de prestaties weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van het Jaarverslag direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.

    Menubalk
    De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door het Jaarverslag bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in het Jaarverslag te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.

    In de menubalk zijn verder de volgende acht knoppen opgenomen:

    1. Home: Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
    2. Kerntaken: Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
    3. Paragrafen: Op deze pagina vindt u de verplichte paragrafen.
    4. Jaarrekening: Hier is de Jaarrekening opgenomen.
    5. Provinciale organisatie: Hier staat informatie over PS, GS en de ambtelijke organisatie.
    6. Accountantsverklaring: Hier vindt u de accountantsverklaring, het accountantsverslag en de reactie erop van GS.
    7. Bijlagen: Bij het Jaarverslag zit een aantal bijlagen, die zijn te vinden onder deze knop.
    8. Doelenboom: Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee het onderdeel 'kerntaken' is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.

    Alle bedragen op de website zijn x € 1.000, tenzij anders vermeld. Afrondingsverschillen kunnen voorkomen.

    Functionaliteitenbalk
    Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:

    • Uw eigen verslag samenstellen. U voegt met de plus-knop de huidige pagina toe aan uw verslag. Alle toegevoegde pagina's kunt u in één keer als pdf downloaden via 'mijn boekwerk'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • De betreffende pagina afdrukken naar pdf. Dit kan via de 'printknop'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • Inloggen voor het gebruik van de aantekeningenfunctie. Hiervoor heeft u als Statenlid of burgerlid gegevens ontvangen. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
    • Bladeren en paginanummers bekijken. Helemaal rechts kunt u via de pijltjes onderdeel voor onderdeel door de Monitor bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’.

    Doelenboom
    De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.

    Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
    Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:

    • Overzicht kleurscores en financiën: Rechts bovenin staat een overzicht van de integrale kleurscores van de prestaties binnen de kerntaak. U kunt doorklikken om de financiële stand van zaken te bekijken.
    • Aandachtspunten: Hierin worden dilemma's of recente kerntaakbrede ontwikkelingen benoemd.
    • Begrotingswijzigingen en resultaatbestemmingen: Onder de knop 'Financieel overzicht' zijn naast een financiële tabel alle begrotingswijzigingen en resultaatbestemmingen binnen de kerntaak inzichtelijk gemaakt (afrondingsverschillen zijn mogelijk).

    Beleidsdoelen
    Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:

    • Overzicht kleurscores en financiën: Rechts bovenin staat een overzicht van de integrale kleurscores van de prestaties binnen het beleidsdoel. U kunt doorklikken om de financiële stand van zaken te bekijken.
    • Indicatoren: De indicatoren worden bij de Monitor en het Jaarverslag bijgewerkt. Bij een afwijking (oranje of rood) wordt een toelichting gegeven.
    • Financieel overzicht: Onder deze knop zijn naast een financiële tabel eventuele financiële toelichtingen opgenomen die betrekking hebben op prestaties zonder relatie met de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel of de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur.
    • Kijklijnen en zoekhulpmiddelen: Deze tools zijn beschikbaar om interactief binnen het beleidsdoel de onderdelen te selecteren. Standaard zijn de prestaties die onder het beleidsdoel vallen te zien.

    Prestaties
    Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van het Jaarverslag te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.

    Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen.

    Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel of de Reserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.

    Kleurensystematiek
    De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.

    Inhoudelijke voortgang:

    • Groen = Alle activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.
    • Oranje = Enkele activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.
    • Rood = Geen van de activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.

    Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.

    Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):

    • Groen = Er is geen aanpassing in de huidige raming nodig of er worden middelen aan de begroting toegevoegd bij een versnelde realisatie van de gestelde doelen.
    • Oranje = Er is een vertraging opgetreden, waardoor de begroting naar beneden moet worden bijgesteld (alleen KvO en EHS) of naar verwachting aan het eind van het jaar geld overblijft.
    • Rood = Er is meer besteed dan totaal door Provinciale Staten beschikbaar is gesteld.

    De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.

    Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:

    P
    r
    e
    s
    t
    a
    t
    i
    e
    s

    Financiën

    Groen
    (onder-besteding)

    Oranje
    (onder-besteding)

    Rood
    (over-besteding)

    Groen

    Groen

    Groen

    Rood

    Oranje

    Oranje

    Oranje

    Rood

    Rood

    Rood

    Rood

    Rood

    Meerjarige financiën KvO en EHS
    Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een aantal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Natuurnetwerk Nederland (NNN) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 3.4.4, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.

    In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:

    • Wat van het totaal meerjarig investeringsbudget is gerealiseerd tot de peildatum (cumulatief gerealiseerd).
    • Het deel dat is gerealiseerd in 2017.
    • Het deel van het investeringsbudget dat beschikbaar is voor realisatie in de jaren erna (resterend meerjarig budget).

    Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Natuurnetwerk Nederland (NNN). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.

    Wij wensen u veel plezier met het lezen van het Jaarverslag 2017. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001) of Rob Kappert (R.Kappert@overijssel.nl / 038 499 7027).

    Namens het college van Gedeputeerde Staten,

    Eddy van Hijum
    Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid

  • Home
  • Bijlagen
  • Kwaliteit van Overijssel

Kwaliteit van Overijssel

Zoeken