2. Milieu en energie
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
a. Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
b. Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Inleiding
Nieuwe energie
In juni 2017 is de Alliantie Nieuwe Energie Overijssel van start gegaan. Samen met de kernpartners Enexis, VNO-NCW/MKB-Nederland, Natuur en Milieu Overijssel (NMO), Bio-energiecluster Oost-Nederland (BEON) en de gemeenten Zwolle en Hengelo is er een uitvoeringsorganisatie ingericht. Het coördinatieteam geeft sturing aan de projecten in de uitvoeringsagenda. In september 2017 is er een convenant met Waterschap Vechtstromen en Waterschap Drents Overijsselse Delta gesloten om de energietransitie te versnellen. Beide waterschappen nemen gezamenlijk het trekkerschap voor de actielijn energie uit water (Blauwe Energie) op zich en worden hiermee kernpartner van de alliantie. Dit geeft invulling aan motie Koolhaas cs. (Blauwe Energie d.d. 01.02.2017).
Laadpalen
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren snel groeit. Voor deze extra elektrische auto's zijn meer openbare laadlocaties nodig. De provincie Overijssel is daarom in het najaar van 2017 gestart, mede namens de provincie Gelderland en gemeenten in beide provincies, met de aanbesteding van 2.250 openbare laadpalen. Ongeveer de helft van de laadpalen komt in Overijssel te staan, de andere helft in Gelderland.
De provincie Overijssel treedt hier op als aanbestedende dienst en ondertekenaar van de concessieovereenkomst namens de deelnemende gemeenten in Overijssel en Gelderland. Om de aanbesteding mogelijk te maken en te financieren werkt de provincie Overijssel samen met de provincie Gelderland, Enpuls (netwerkbedrijven) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (financiering uit green deal).
Olasfa
In 2010 werd ingeschat dat de omvang van de vervuiling 260 ton puur teer was. Inmiddels is ruim 900 ton puur teer uit de grond verwijderd. Er is nog één hardnekkige vervuilde plek op grote diepte, waar de stoomsanering nog wordt toegepast. Dit vordert gestaag, maar het kost wel tijd. Een betrouwbare prognose over wanneer de stoomsanering kan worden afgerond blijft lastig.
Wij zijn intensief in gesprek met alle partijen om te bepalen of en zo ja hoe we, binnen de kaders van de Wet Bodembescherming, het einddoel om vervuiling naar de IJssel uit te sluiten, zo snel mogelijk kunnen bereiken. Daarbij gebruiken we de ervaringsgegevens van de sanering en nieuwe inzichten. Zodra dit duidelijk is, zullen wij bepalen of hiervoor een aanpassing van het saneringsplan nodig is.